matpause elever
Skal det bli slutt på at elever kan sitte i klasserommet og snakke sammen i matpausen? lurer skribenten. Foto: Berit Roald / SCANPIX

– Inga Marte Thorkildsen: Hva mener du egentlig? Er visning av TV i matpausen positivt for elevene?

Hvordan skal egentlig osloskolens elever benytte matpausen sin? Mener du det er greit at pausen går med til TV-titting på bekostning av å diskutere og bli bedre kjent med hverandre.

Severin Zinöcker
Severin Zinöcker er småbarnspappa og bor på Torshov. Han har en doktorgrad i immunologi og har jobbet som forsker og rådgiver innen globale infeksjonssykdommer.

Blant Oslos skoler har det blitt en utbredt praksis å servere et TV-program på storskjerm sammen med matpakken når elevene har spisepause. Utvalgte filmer og programmer fra NRK eller Youtube blir brukt for å få barna til å sitte stille og få oppmerksomheten vekk fra samtaler med klassekameratene.

Fellesmåltider er viktige sensoriske opplevelser og sosiale arenaer for våre barn, akkurat som for oss voksne. Her kan de smake, lære noe om mat, diskutere og bli bedre kjent med hverandre. Eller kan de det når TV dominerer matpausen?

Utydelig svar fra byråden

Dette har ikke byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen, noe tydelig svar på når jeg rettet spørsmålet i en innbyggersak til bystyret. Byråden henviser i sitt skriftlige svar til forskning, som sier at TV kan forstyrre sosial omgang og gode samtaler.

Hun er ikke uenig med meg i hva et godt skolemåltid bør være: «Matpausen og andre pauser i løpet av dagen er viktige pusterom for elevene for å spise, slappe av, leke og være sosiale med elever og voksne i skolen».

Men det begynner å skurre for meg når hun mener at «bruk av TV eller annen underholdning i matpauser også kan være positivt», samtidig som hun «ser det som svært viktig at matpausen og andre pauser gjennom skoledagen i størst mulig grad disponeres fritt av elevene».

Her vil byråden ha i både pose og sekk.

Slik ser pose og sekk ut

Det er uklart hvorfor Inga Marte Thorkildsen synes at matpausen (og ikke for eksempel norsktimen) er et velegnet tidspunkt for å se på Supernytt, som er lærerikt og kan skape diskusjoner mellom elevene.  At tiden er en knapp ressurs i matpausen, sier hun ikke noe om.

Inspirert av et typisk, supernytt norsk skolemåltid vil jeg foreslå for byråden å prøve ut følgende oppskrift på en lunsjpause med TV, minutt for minutt:

  1. Hent frem medbragt mat og stå i kø med dine kolleger for håndvask (6 minutter).
  2. Sett deg ned og vent til du og dine kolleger holder munn slik at nyhetene kan begynne (2 minutter).
  3. Sett på nyheter. Velbekomme! mens du ser på ødeleggelsene i Mosambik og hører om den amerikanske presidentens seneste oppgulp (10 minutter).*
  4. Spis maten. Husk: spis rolig. Nå er det anledning til å veksle et ord med din sidemann eller å gå på do (7 minutter).*
  5. Matpakke tilbake i sekken. Slapp av. Husk: få med deg beskjeder fra sjefen om hva som skjer videre utover dagen (5 minutter).

* Hvis du skulle glemme deg bort, ikke stress: Sjefen din er i rommet for å se deg over skulderen, hysje på deg når du snakker uoppfordret og gi deg påminnelser om å spise mens du ser på TV. Dette klarer du sannsynligvis helt fint, du er jo ikke fem år lenger!

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer