SV vil gi T-banen flere spor, slik at det blir flere avganger pluss t-bane på Grünerløkka og Bislett. Busser, syklister og fotgjengere trenger mer gateplass på bekostning av bilen, skriver SV-toppene i debattinnlegget.

Det skal bli kaldere på T-banen og trikken

Temperaturen inne på T-banen er satt ned fra 17 til 15 grader. Nå skal også temperaturen ombord på trikkene senkes.

Publisert

– Når strømprisene har vært ekstraordinært høye, er det behov for at vi snur alle steiner for å redusere forbruket så langt det går, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Ina Helen Østby.

Tre fjerdedeler av Sporveiens totale strømforbruk kommer fra å kjøre T-bane, trikk og elektriske busser.

– Kollektivtrafikk er en energikrevende bransje. Sporveien forbruker like mye strøm som hele Oslo kommune til sammen i løpet av et år. Det ligger et stort ansvar på oss som bruker så mye energi, til å redusere strømforbruket så mye som mulig, sier Østby.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Ina Helen Østby, med ullgenser og skjerf på kontoret.

Kaldere på kontoret

Ikke bare går temperaturen ned på T-banen, men det gjøres også strømsparingstiltak andre steder. Snart senkes også temperaturen på trikken og andre steder.

Det betyr lavere temperaturer i kontorlokalene til Sporveien på Tøyen og i de forskjellige basene for T-banen og trikken. Innstillingene varierer, men det skal være maksimalt 20 grader.

– Det kaldeste jeg har opplevd var 16 grader ute på en av våre lokasjoner. Når den nye regelen er maksimalt 20 grader, er det litt under komforttemperaturen for de fleste, spesielt for stillesittende arbeid, sier Østby.

Skifter til ledlys

Sporveien har allerede gjennomført flere andre grep:

  • Skiftet lyskilder på T-banen fra lysstoffrør til ledlys.
  • Forsterket isolering på basene, som etterisolering av varmerør.
  • Bytte til ledlys på T-banestasjonene og i tunnelen.
Powered by Labrador CMS