DEBATT
Sarah Gaulin og Almir Martin fra LIM (Likestiling, integrering og mangfold) mener det offentlige ikke bør særbehandle islamske arrangementer.
Foto: Arnsten Linstad, Privat, Ole Berg-Rusten / NTB
– Skattepenger til iftar-middager og Ramadan-belysning sender et uheldig signal
Det fremstår som en dårlig prioritering å bruke penger på religiøse feiringer som først og fremst gagner én gruppe. Det svekker også tilliten til at kommunen forvalter fellesmidlene på en rettferdig måte.
Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen: Last ned for iPhone her og Android her!
I et sekulært samfunn som vårt, der likebehandling skal være et
grunnprinsipp, er det problematisk at Oslo kommune bruker offentlige midler på
religiøse markeringer. Når skattepenger går til iftar-middager og
Ramadan-belysning, sender det et uheldig signal – både om prioriteringer og om
hvem som tilsynelatende teller mer enn andre.
Vi deler derfor Umar Ashrafs bekymring over at kommunen dekker
kostnader knyttet til iftar-feiringer.
Han har rett i at dette er uttrykk for symbolpolitikk – og at det svekker
tilliten til forvaltningen av fellesskapets ressurser.
Skal ikke ha særrettigheter
Når kommunen støtter markeringer knyttet til én bestemt religion,
risikerer man å skape en følelse av forskjellsbehandling. Andre tros- og
livssynssamfunn får ikke nødvendigvis samme støtte. Det er urettferdig, og det
bryter med prinsippet om likebehandling.
Oslo er en mangfoldig by, og nettopp derfor må vi være varsomme
med å bruke offentlige midler på tiltak som bare inkluderer noen – ikke alle.
Feil bruk av offentlige midler
Midler som brukes på religiøs belysning og iftar-middager
kunne gått til barnehager, skoler eller eldreomsorg. Flere bydeler sliter
økonomisk.
Da fremstår det som en dårlig prioritering å bruke penger på
religiøse feiringer som først og fremst gagner én gruppe. Det svekker også
tilliten til at kommunen forvalter fellesmidlene på en rettferdig måte.
Sammenligning som ikke holder
Å sammenligne iftar-middager
med julemiddager for hjemløse er misvisende. Jul i Rådhuset handler om å gi mat
og varme til byens mest sårbare. Iftar er en religiøs og
familiær feiring.
Når slike forskjeller jevnes ut i symbolpolitikkens navn, mister
vi evnen til å gjøre reelle prioriteringer.
Selvfølgelig skal kommunen fremme fellesskap og inkludering. Men
det gjøres best ved å støtte arenaer der alle kan delta – uavhengig av tro.
Kulturelle festivaler, dialogmøter og inkluderende
møteplasser er langt bedre verktøy enn å finansiere religiøse markeringer. Det
fremmer både fellesskap og likhet.
Engasjement, ikke særbehandling
Det hevdes ofte at slike markeringer er viktige for å inkludere
minoriteter og øke valgdeltakelse. Men erfaring viser noe annet: Når politiske
saker oppleves som relevante, deltar flere – også blant minoriteter.
I 2019 økte valgdeltakelsen blant innvandrere
betydelig, uten særtiltak, fordi bompenger engasjerte. Løsningen er
ikke å tilrettelegge mer – det er å engasjere bredere.
Samtidig som han kritiserer Oslo kommune sin
pengebruk rundt iftar, tar Umar
Ashraf også opp et annet viktig tema: diskriminering i arbeidslivet. Her er vi også enige med ham i
at utfordringene må tas på alvor – men også at det finnes flere forklaringer
enn bare rasisme/ diskriminering.
Diskriminering
Det er lett å tro at diskriminering alene forklarer utenforskap.
Men ofte er mangelen på nettverk og kulturell kjennskap en langt større
barriere. Å kjenne noen, bli sett i arbeid, få en uformell anbefaling – dette
betyr mer enn et navn på en CV. Det gjelder alle.
En etnisk nordmann ville hatt de samme utfordringene i Pakistan –
uten kontakter, språkkunnskaper og kulturell forståelse.
Det finnes eksempler på at minoriteter lykkes i Norge – i
politikk, næringsliv og akademia. Spørsmålet er ikke hvorfor noen ikke får det
til, men hva som gjør at andre lykkes. Svaret handler sjelden om tiltak, men om
deltakelse.
Mindre symboler – mer nærvær
Integrering skjer ikke i vedtak, men i relasjoner. På
fotballbanen, i foreldremøter, i dugnadsfellesskapet.
Å kreve plass gir sjelden tilgang – det gjør derimot gjensidig
kjennskap og nærvær. Den døra åpnes ikke med klager på manglende iftar – men med oppmøte
og engasjement.
Det finnes diskriminering. Det benekter ingen. Men vi må klare å
se at utenforskap ofte handler om relasjonsløshet – ikke rasisme.
Den som insisterer på den ene forklaringen, ser ikke den andre –
og forlenger problemet fremfor å løse det.