DEBATT

Sarah Gaulin og Almir Martin fra LIM (Likestiling, integrering og mangfold) mener det offentlige ikke bør særbehandle islamske arrangementer.

– Skattepenger til iftar-middager og Ramadan-belysning sender et uheldig signal

Det fremstår som en dårlig prioritering å bruke penger på religiøse feiringer som først og fremst gagner én gruppe. Det svekker også tilliten til at kommunen forvalter fellesmidlene på en rettferdig måte.

Publisert

Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen: Last ned for iPhone her og Android her!

I et sekulært samfunn som vårt, der likebehandling skal være et grunnprinsipp, er det problematisk at Oslo kommune bruker offentlige midler på religiøse markeringer. Når skattepenger går til iftar-middager og Ramadan-belysning, sender det et uheldig signal – både om prioriteringer og om hvem som tilsynelatende teller mer enn andre.

Vi deler derfor Umar Ashrafs bekymring over at kommunen dekker kostnader knyttet til iftar-feiringer. Han har rett i at dette er uttrykk for symbolpolitikk – og at det svekker tilliten til forvaltningen av fellesskapets ressurser. 

Skal ikke ha særrettigheter

Når kommunen støtter markeringer knyttet til én bestemt religion, risikerer man å skape en følelse av forskjellsbehandling. Andre tros- og livssynssamfunn får ikke nødvendigvis samme støtte. Det er urettferdig, og det bryter med prinsippet om likebehandling.

Oslo er en mangfoldig by, og nettopp derfor må vi være varsomme med å bruke offentlige midler på tiltak som bare inkluderer noen – ikke alle. 

Feil bruk av offentlige midler

Midler som brukes på religiøs belysning og iftar-middager kunne gått til barnehager, skoler eller eldreomsorg. Flere bydeler sliter økonomisk.

Da fremstår det som en dårlig prioritering å bruke penger på religiøse feiringer som først og fremst gagner én gruppe. Det svekker også tilliten til at kommunen forvalter fellesmidlene på en rettferdig måte.

Sammenligning som ikke holder

Å sammenligne iftar-middager med julemiddager for hjemløse er misvisende. Jul i Rådhuset handler om å gi mat og varme til byens mest sårbare. Iftar er en religiøs og familiær feiring.

Når slike forskjeller jevnes ut i symbolpolitikkens navn, mister vi evnen til å gjøre reelle prioriteringer.

Selvfølgelig skal kommunen fremme fellesskap og inkludering. Men det gjøres best ved å støtte arenaer der alle kan delta – uavhengig av tro. Kulturelle festivaler, dialogmøter og inkluderende møteplasser er langt bedre verktøy enn å finansiere religiøse markeringer. Det fremmer både fellesskap og likhet.

Engasjement, ikke særbehandling

Det hevdes ofte at slike markeringer er viktige for å inkludere minoriteter og øke valgdeltakelse. Men erfaring viser noe annet: Når politiske saker oppleves som relevante, deltar flere – også blant minoriteter.

I 2019 økte valgdeltakelsen blant innvandrere betydelig, uten særtiltak, fordi bompenger engasjerte. Løsningen er ikke å tilrettelegge mer – det er å engasjere bredere.

Samtidig som han kritiserer Oslo kommune sin pengebruk rundt iftar, tar Umar Ashraf også opp et annet viktig tema: diskriminering i arbeidslivet. Her er vi også enige med ham i at utfordringene må tas på alvor – men også at det finnes flere forklaringer enn bare rasisme/ diskriminering.

Diskriminering

Det er lett å tro at diskriminering alene forklarer utenforskap. Men ofte er mangelen på nettverk og kulturell kjennskap en langt større barriere. Å kjenne noen, bli sett i arbeid, få en uformell anbefaling – dette betyr mer enn et navn på en CV. Det gjelder alle.

En etnisk nordmann ville hatt de samme utfordringene i Pakistan – uten kontakter, språkkunnskaper og kulturell forståelse.

Det finnes eksempler på at minoriteter lykkes i Norge – i politikk, næringsliv og akademia. Spørsmålet er ikke hvorfor noen ikke får det til, men hva som gjør at andre lykkes. Svaret handler sjelden om tiltak, men om deltakelse. 

Mindre symboler – mer nærvær

Integrering skjer ikke i vedtak, men i relasjoner. På fotballbanen, i foreldremøter, i dugnadsfellesskapet.

Å kreve plass gir sjelden tilgang – det gjør derimot gjensidig kjennskap og nærvær. Den døra åpnes ikke med klager på manglende iftar – men med oppmøte og engasjement.

Det finnes diskriminering. Det benekter ingen. Men vi må klare å se at utenforskap ofte handler om relasjonsløshet – ikke rasisme.

Den som insisterer på den ene forklaringen, ser ikke den andre – og forlenger problemet fremfor å løse det.

Powered by Labrador CMS