DEBATT
– Det å måtte leve med trusler i forbindelse med sin religionsutøvelse er noe norske jøder og muslimer har til felles, noe de begge har opplevd over år nå, skriver VårtOslos Kjersti Opstad i denne kommentaren.
Foto: Vidar Ruud/ NTB, privat
– Jeg har familiemedlemmer som går i moskéen i morgen. Jeg er en av mange som kjenner på frykt
– En mandagskveld utenfor en moské på Grønland i Oslo tente en gruppe norske jøder håpet om at fred kan skapes. Det minnet oss alle om at vi først og fremst er mennesker, ikke kun representanter for en gruppe. Det er viktig i vår tid.
Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
Da jeg i 2015 stod utenfor synagogen i Bergstien og så
muslimer danne en beskyttende fredsring rundt den, syntes jeg det var en vakker
og sterk opplevelse.
Viktigheten av denne symbolske fredsringen derimot, den
skjønte jeg ikke til fulle før flere år senere.
Sittende inne i synagogen på
et flerreligiøst dialogarrangement overhørte jeg en samtale mellom en gruppe jøder.
Jo, men de strakk ut en arm til oss, hørte jeg dem si seg i mellom. De slo ring
rundt oss. De vil passe på oss. Det var en endring. Det betydde noe. Ungdommene.
De gav håp, denne nye generasjonen. Og vi må komme dem i møte.
Særnorskt samarbeid og dialog
I etterkant har jeg fått være vitne til flere slike møter
mellom norske jøder og norske muslimer.
Jeg har sittet sammen med jøder,
kristne og muslimer i moskéen, i kirken og i synagogen. Jeg har fått se hvordan
tillit ble bygget opp.
Fred, tenkte jeg. Dette er viktig! Dette er slik vi
bygger fred. Ved å møtes, ved å snakke sammen, ved å stå sammen i det som betyr
noe. Beskytte hverandre.
Vi i Norge holder på å skape noe unikt, har jeg sagt
til folk rundt meg og hyllet Samarbeidsrådet for tro og livssynssamfunn (STL)
som har lagt grunnlaget for dette særnorske interreligiøse samholdet.
Men så kom 7. oktober 2023, og fra sidelinjen har jeg sett
samholdet bli satt på prøve.
Nå rakner det, dette vakre, skjøre har jeg tenkt
for meg selv. Dette tåler det ikke. Det noen ser på som forsvarskamp ser andre
på som et pågående, grufullt folkemord.
Da blir det vanskelig å stå sammen.
Selv når det virkelig gjelder. Jeg har sett frykt, og jeg har sett sinne og sorg.
På begge sider.
I moskéen lette jeg etter nødutganger
Jeg har hatt to større prosjekter her i VårtOslo. En serie om
kirkene våre her i byen, og en om moskéer.
Den største forskjellen var at i
moskéer så jeg etter nødutganger. Fluktruter. I tilfelle noen skulle gjøre
alvor av alle truslene som finnes der ute mot muslimer, mot moskéer.
Det ville
ikke være første gangen. En av moskéene jeg besøkte hadde knyttnevestore
kulehull i veggene etter et høyreekstremt terrorangrep.
Slik er det også i synagogen vår. Man kan ikke gå i
synagogen uten å bli konfrontert med at trusler mot den og mot vår jødiske
minoritet er en realitet. Og at å måtte tenke sikkerhet er en del av det å besøke
synagogen.
Å måtte leve med trusler i forbindelse med sin religionsutøvelse
er noe norske jøder og muslimer har tilfelles, noe de begge har opplevd over år
nå.
Av litt nyere dato her hos oss er det at vi år også opplevde at politiet bevæpnet seg i forbindelse med den kristne påskehøytiden.
I kveld er ramadan over
Når solen går ned i kveld, er ramadan over, og i morgen samles
svært mange muslimer seg til idbønn i moskéene våre.
Det skjer i skyggen av at
vi i helgen opplevde sterke trusler mot navngitte moskéer her i Oslo.
Jeg er en av dem som har familiemedlemmer som går i
moskéen i morgen. Jeg er en av mange som også kjenner på frykt i den
forbindelse.
Denne gangen var truslene heldigvis kun av den typen som skaper
frykt, ikke av den typen som dreper.
En
mindreårig høyreekstremist i et annet europeisk land viste seg å stå bak. Og
jeg legger merke til at moskéene som opplevde å bli truet selv har skrytt av
politiets behandling. De føler seg godt ivaretatt, sier de.
Likevel sitter
frykten i meg. Er det egentlig trygt? Er det virkelig trygt å sende tusenvis
av festkledde, glade unger inn i rom noen anser som legitime terrormål?
Samles i moskéen
Vi hører om ramadan som fastemåneden. Om muslimer som avstår
fra mat fra solen står opp og til den går ned, i en hel måned. Vi hører mindre
om varmen, samholdet og maten som hver kveld serveres. Man ber iftarbønn, og så
spiser man.
Ramadan er også en måned hvor familier møtes, i de tusen hjem og
ikke minst i våre mange moskéer. Og derfor rammer trusler ekstra hardt i denne
tiden.
En ramadan i skyggen av Gaza
Årets ramadan har for svært mange muslimer foregått i
skyggen av lidelsene som skjer på Gazastripen. For mange muslimer så kjennes
hendelsene på Gaza personlig og svært nært.
En moské har mistet minst ett eget medlem, og mange har mistet medlemmer av egen familie i krigshandlingene.
Derfor
var det ekstra vakkert å se norske jøder stille seg opp og holde hender i en
beskyttende lenke foran ICC-moskéen, en av moskéene som mottok trusler denne
helgen, og si «vi er her for dere». Vi vil passe på dere.
Skaper håp
Det gir meg håp om at det unike samholdet, dialogen, vi har
vært så heldige å ha her i Norge mellom ulike religiøse samfunn ikke dør med
bombene over Gaza.
Et håp om at norske jøder og norske muslimer kan fremdeles
finne sammen.
«Skaper vi menneskeverd, så skaper vi fred», skrev Nordahl Grieg i
«Til ungdommen».
Og det var nettopp det denne gruppen av norske jøder viste i
praksis med sitt initiativ.
Det gjorde også ICC-moskéen som kom dem i møte og inviterte aksjonsgruppen inn til å dele
iftarmåltidet med dem i moskéen.
En mandagskveld utenfor en moské på Grønland i Oslo så tente en gruppe norske jøder håpet om
at fred kan skapes og minnet oss alle om at vi alle først og fremst er
mennesker, ikke kun representanter for en gruppe. Det er viktig i vår tid.