Full rulle i Austin, Texas. Foto: Martin Gundersen / NRKbeta.no
I Oslo ligger el-sparkesyklene strødd, og bruken er lite regulert. Utenlands møter ståhjulingene stadig strengere krav etter alvorlige ulykker
Paris’ varaordfører, Christophe Najdovski, kaller el-sparkesyklenes anmarsj for en invasjon. På fortauene er den øvre hastigheten for el-sparkesykler nå satt til seks km/t.
Mange har stor tro på såkalt mikromobilitet og mener det kan bli den neste store teknologirevolusjonen. Analytikeren Horace Dediu mener vi er vitne til tidenes raskeste adopsjon av en ny teknologisk plattform, altså raskere enn den vi så med pc-en, med internett og med smarttelefonen, ifølge D2 Dagens næringsliv.
Internasjonalt har store venturefond og kjente tech-selskaper, som Google og Uber, kastet i alt en milliard dollar etter selskaper som satser på mikromobilitet det siste året.
Den svenske virksomheten Voi, som per i dag er ett av to firmaer som leier ut el-sparkesykler i Oslo, har rundet nærmere 700 millioner kroner i investeringer på tre måneder.
I hovedstaden er elsykkelen blitt en stadig mer populær folkefavoritt. Et mylder av elektroniske fremkomstmidler er på full fart inn i gatene, for eksempel elektriske skateboard, ståhjulinger, skøyter, i tillegg til el-sparkesyklene.
Samtidig øker også misnøyen blant folk som synes el-sparkesyklene forsøpler gatene våre. Blindeforbundet rapporterer at deres medlemmer opplever å bli påkjørt eller snuble over sparkesykler som ligger strødd.
Også utenlands vokser motstanden mot den nye teknologien. I august i fjor ble 90 år gamle Berta meiet ned av en el-sparkesyklist som så på mobilen og ikke la merke til den gamle damen som trillet rullatoren sin i Barcelonas gater.
Dødsfallet fikk stor oppmerksomhet, og politikerne våknet opp. Fremkomstmiddelet, som inntil da ble betraktet som et leketøy, var plutselig blitt til en drapsmaskin. I 2018 døde tre personer i Spania ved bruk av el-sparkesykkel.
Kan forby fortauskjøring
I Madrid valgte bystyret rett før hjul å trekke tilbake alle tillatelsene om utleie. I februar innførte byen en kvoteordning og tillot utleiefirmaer å leie ut bare 8.600 av de over 100.000 el-sparkesyklene ulike firmaer hadde søkt om å sette ut i gatene. På den måten forsøker myndighetene i byen å forhindre en opphopning av ståhjulinger på fortauene.
Statistikken fra Spania viser at 19 prosent av Spanias rundt 273 ulykker med ståhjuling skjer i fotgjengerfeltet, mens 24 prosent skjer etter sammenstøt eller styrt på fortauet.
Myndighetene vurderer nå å forby kjøring på fortauene og sette maksfarten til 25 km/t.
– Lydløse og farlige
Paris er et mekka for el-sparkesykler, men også der har de erfart at el-sparkesykkelen langt fra er ufarlig.
– El-sparkesykler er raske, lydløse og derfor farlige, advarer Pierre-Henri Dumont, i det franske parlamentet, ifølge Politico. Han mener de mange ulykkene med kjøretøyet gjør at det haster med reguleringer.
Ifølge Le Parisien ble det registrert 284 ulykker med el-sparkesykler og rulleskøyter i Frankrike i 2017, en økning på 23 prosent fra året før. Av disse var det fem dødsfall.
Fortauene blir invadert
Paris’ varaordfører, Christophe Najdovski, kaller el-sparkesyklenes inntog for en invasjon av det offentlige rommet. Spesielt fortauene. På fortauene er den øvre hastigheten for el-sparkesyklene nå satt til 6 km/t (sakte jogging), mens det er tillatt å kjøre i 25 km/t i sykkelfeltet. For el-sparkesykler som går raskere, vurderer lovgiverne et a1-sertifikat, det samme som for mopeder, ifølge Politico.
I Paris vil kommunen trolig også kreve en årlig avgift på 50 euro på elektriske sparkesykkel som leies ut. I tillegg kan det bli stilt krav til parkering. Bystyret er i ferd med å legge til rette for 2.500 parkeringsplasser for el-sparkesykler.
I Brussel avkreves utleiefirmaer å følge et detaljert regelverk. Blant annet skal de sikre at sparkesyklene ikke hoper seg opp på bestemte steder i byen og garantere at defekte el-sparkesykler repareres innen 24 timer.
I Tyskland vurdere myndighetene nye lover ved bruk av «lette elektroniske kjøretøyer». Blant kravene er en maksfart på 20 km/t, en begrensning i motorstørrelsen på 500 watt og kjøring i sykkelfeltene.
I USA har bruken av el-sparkesykler eksplodert i storbyene siden de ble introdusert i trafikken i 2017. Hånd i hånd med den økte bruken, er det også registrert mange og til dels alvorlige ulykker og noen dødsfall.
Både bilister og fotgjengere føler seg utrygge på el-sparkesyklistene og forstår ikke helt om fremkomstmiddelet hører hjemme på veien eller fortauet.
San Fransisco stiller krav
San Francisco var en internasjonal first mover med den nye teknologien. Men fra i fjor sommer tok byadministrasjonen et skippertak for å få kontroll på mikrokjøretøyene. Nye regler satte en grense for antallet el-sparkesykler. Utleiefirmaene blir stilt krav til når det gjelder parkering og må dele sine bruksdata med bystyret. Fra 4. juni må sparkesykkelutleierne søke om tillatelse fra myndigheten for å få lov til å holde på.
Flere byer i California, deriblant Beverly Hills, har forbudt el-sparkesykler etter ulykker og dødsfall. Andre har strammet opp regelverket.
I København omtales striden mellom kommunen og el-sparkesykkelutleierne som «løbehjulskrigen». København kommune henviste til veiloven og nektet utleiere å bruke kommunal grunn til utleie. Kommunen truet med å få renholdsbilene til å rydde fremkomstmidlene.
Foreløpig har København kommune derfor gitt opp å fjerne el-sparkesyklene fra gatene, inntil Transportministeriet har bestemt seg for hvordan utleien kan begrenses.
Én ting er alle enige om: Forretningsmodellen er smart, og etterspørselen har vært enorm, siden en rekke utleiefirmaer har begynt å leie ut elektriske sparksykler i storbyene. Mer usikkert er det hvor godt de lett tilgjengelige transportmidlene egner seg i dagens trafikkbilde, hvor også biler, busser, trikker, skateboardere og fotgjengere kjemper om plassen.