randi tevik
– Det som var mest skremmende var hvor sinna han var, forteller Randi Tevik etter påkjørselen. Foto: Privat

Randi ble kjørt ned av en elsparkesyklist og spyttet på. Midt på Karl Johan

– Kjørt ned av sparkesyklist på Karl Johan, på fortauet. Syklisten stoppa, snudde og skjelte meg ut, «Jævla feite f...e» før han spytta på meg! Ingen rundt reagerte.

Flere selskaper står klare til å lansere sine elektriske sparkesykler på gater og fortau i Oslo. Nå kan vi være i ferd med å merke baksiden av medaljen.

En voksen mann kjørte inn i Randi Tevik bakfra i stor fart med sparkesykkelen sin på Karl Johan.

– Det som var mest skremmende var hvor sinna han var. Først kjørte han inn i meg bakfra i stor fart, fortsatte og så bråsnudde han og kom mot meg og spydde ut skjellsord. Da jeg sa imot spytta han på meg, forteller Randi på Facebook-profilen sin. Svært mange har lagt igjen sin støtte og trøst.

elektrisk sparkesykkel scooter VOI
Vois elektriske sparkesykkel avbildet i Oslo sentrum. Foto: Eivind Trædal

Gikk gråtende til toget

Ifølge Tevik var det en voksen mann som mista kontrollen over sparkesykkelen sin. Han fortsatte i samme fart i retning slottet. Hendelsen skjedde rundt kl 16, mange var på vei til tog og bane. Randi observerte flere andre som skvatt til side lenger opp i gata.

– Jeg gikk gråtende til toget, øm i skulder og kvalm av sjokk. Han var lang, og hadde jeg nådd opp skulle jeg slått han ned, tenker jeg nå. Fint at jeg ikke nådde opp, sikkert.

– Stor risiko for ulykker

Langt flere sparkesykler er i ferd med å innta hovedstaden i disse dager. En rekke selskaper lanserer sine elsparkesykler. I Oslo regnes de elektriske sparkesyklene som sykkel. Reglene tilsier dermed at maksfarten er 20 kilometer i timen.

Statens Vegvesen mener den raskt vil komme i konflikt med de myke trafikantene på fortauet.

Guro Ranes
Guro Ranes i Statens Vegvesen frykter både ulykker og skader i trafikken med de nye elsparkesyklene. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

– Elektrisk drevne sykler og andre farkoster har en stor risiko for skader og ulykker ute i bytrafikken. Vi frykter en økning i antall ulykker fremover, sier Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Statens Vegvesen til NRK.

Vurderer førerkort

Ifølge danske Ekstra Bladet har de elektriske doningene skapt kaos i bytrafikken.

— Vi er svært oppmerksomme på de elektriske sparkesyklene, som utgjør en fare i trafikken. Du er svært utsatt når du kjører el-sparkesyklene og en fare for fotgjengere, sier Christian Berthelesen ved det danske Rikspolitiet.

Ifølge Ekstra Bladet var elektriske sparkesykler involvert i flere alvorlige ulykker i franske byer i 2017. Det har ført til at bystyret i hovedstaden Paris nå vurderer å kreve førerkort for el-sparkesykler.

Vær forsiktig i begynnelsen

Sjefen i utleieslskapet Tier Oslo mener det vil ta litt tid å lære seg å kjøre de elektriske sparkesyklene.

elsparkesykler
En rekke selskaper er i ferd med å innta Oslos gater og fortau med sine elsparkesykler. Foto: Runar Skjerven Eggesvik

– Vær forsiktig i begynnelsen. Det er en god måte å unngå skader. Det er omtrent som å sykle, du må helst unngå løs grus, trikkeskinner og store humper, sier Lars Christian Grødem-Olsen i Tier Oslo.

Oslos miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg sier til NRK at byrådet vil se hvordan det går denne første sesongen og ut fra erfaringene kunne stramme til i regelverket om det er nødvendig.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer