Før skjenkestansen i Oslo var opp mot 30 prosent av alle skader ved Legevakta knyttet til elsparkesykkel, forteller overlege.

Legevakta tror ikke nye regler for elsparkesykler hjelper. Vil ha promillegrense

De nye elsparkesykkelreglene bommer på forebygging av skader, mener overlege på Oslo skadelegevakt. Nå kan det bli promillegrense.

Publisert

Fra 7. mai kan du få 3.000 kroner i bot for å kjøre flere enn én person på elsparkesykkel, men ikke for å kjøre med promille.

— Det som hadde gjort størst virkning på skadeantallet er å redusere muligheten for å kjøre i alkoholpåvirket tilstand, sier overlege Henrik Siverts ved Oslo skadelegevakt til NRK.

Over 40 prosent kjørte i fylla

Siverts forteller at da utestedene var åpne, var rundt 20–30 prosent av dem som kom inn på natten skadd etter å ha kjørt på elsparkesykkel.

I april viste en undersøkelse gjort av Transportøkonomisk Institutt (TØI) at 43 prosent av elsparkesyklister har kjørt med promille og at brukerne mener det er lite sannsynlig å bli stoppet i promillekontroll.

I likhet med sykkel og elsykkel er det ingen promillegrense for elsparkesykkel. Nå frykter overlegen at gjenåpning av skjenkestedene i Oslo vil føre til ny økning i antallet skadde elsparkesyklister.

— Etter hvert tror jeg at det kommer til å bli fryktelig mye mer skader, sier Siverts.

Powered by Labrador CMS