Nikolai Astrup. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Nikolai Astrup. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

– Aldri har det blitt satset så stort på kollektivtrafikk i Oslo-regionen, og det er takket være de borgerlige

Publisert Sist oppdatert

Aldri før har det blitt satset så stort på transport og kollektivt i Oslo-regionen, som under den borgerlige regjeringen.

Satsningen vil føre til kortere reisetid, økt kapasitet og muligheter for byutvikling.

Det er ingen tvil om at Solberg-regjeringen har hevet samferdselsambisjonene for Oslo betraktelig. I Regjeringens bymiljøavtale med Oslo, forplikter staten seg til å bidra med nesten 1400 millioner kroner i året frem til 2023.

Under den forrige regjeringen, da Senterpartiet hadde samferdselsministeren, lå snittet på 63 mill. kroner i året.

Se hva vi har fått til

Nasjonal transportplan inneholder mange prosjekter som kommer Oslo til gode:

  • Intercity-dobbeltspor fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer.
  • Ringeriksbanen fra Sandvika til Hønefoss og Follobanen fra Oslo til Ski.
  • Ny jernbanetunnel og ny T-banetunnel under Oslo sentrum.
  • T-bane fra Majorstuen til Fornebu.
  • Ahusbanen og en tverrforbindelse i Groruddalen planlegges.
  • Bygging av Manglerud-tunnelen, fra Abildsø til Alnabru.
  • Bygging av bussvei, sykkelfelt og miljøtunneler på E18 vest for Oslo.

Stem Høyre

Disse grepene vil korte ned reisetidene for folk flest, i tillegg til at vi legger opp til flere avganger og større fleksibilitet for de reisende.

I tillegg vil disse prosjektene åpne opp nye, attraktive og grønne områder for steds- og byutvikling.

Høyre er et godt veivalg 11. september for en fortsatt bred satsing på samferdsel i hele landet!