Flest reiser med buss, men t-banen vokser mest i kollektivreiser.
— Resultatene er ingenting annet enn imponerende, mener Norsk bærekraftbarometer.

Ja, vi elsker trikken og T-banen! Sporveien er for fjerde gang på rad kåret til Norges beste på bærekraft

— Det Sporveien får til er ingenting annet enn imponerende, sier Pål R. Silseth ved Handelshøyskolen BI. For fjerde år på rad mener norske kunder at Sporveien er landets mest bærekraftige selskap.

Publisert

I år er det igjen T-banen norske kunder mener er best på bærekraft. Trikken har gått til topps en gang, mens det nå er tredje gang T-banen ruver øverst.

Sporveien lykkes åpenbart bedre enn alle andre med å overbevise forbrukerne om at de er best på bærekraft, sier Silseth.

— Vi når frem til folk

I over 20 år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

I 2023 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for fjerde gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.

Det betyr at Sporveien har vunnet prisen i tøff konkurranse mot andre norske bedrifter, hvert eneste år undersøkelsen er gjennomført så langt.

Sporveiens T-banedirektør Per Magne Mathisen og Sporveiens konsernsjef Birte Sjule kan smykke seg med fire av fire mulige topplasseringer i den nasjonale bærekraftundersøkelsen.
Sporveiens T-banedirektør Per Magne Mathisen og Sporveiens konsernsjef Birte Sjule kan smykke seg med fire av fire mulige topplasseringer i den nasjonale bærekraftundersøkelsen.

— Å vinne bærekraftprisen for fjerde året på rad forteller oss at vi når frem til befolkningen, sier Sporveiens konserndirektør for kommunikasjon og samfunn, Torgeir Kristiansen.

Har effektivisert for milliarder

— Det betyr også at vi lykkes i vår kommunikasjon om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn i Norge, mener Kristiansen.

Samtidig som det satses tungt på nye trikker og oppgradering av T-banen, har også Sporveien klart å effektivisere for flere milliarder kroner de siste årene.

Sporveiens konserndirektør for samfunn Torgeir Kristiansen.
Sporveiens konserndirektør for samfunn Torgeir Kristiansen.

Den såkalte "Sporveismetoden" har vært et effektiviserings-samarbeid mellom konsernledelsen og fagforeningene i bedriften.

— Gjennom Sporveismetoden har lykkes med å spare samfunnet for mer enn en milliard kroner i årlige kostnader som ellers måtte ha blitt dekket med offentlige midler, sier Sporveiens konserndirektør for samfunn.

— Vi har satset tungt på kommunikasjon av hva vi legger i begreper som «ren tur» og «god nabo», sier Kristiansen.

Tredje gang T-banen er på topp

5.184 norske forbrukere har sagt sin mening om totalt 159 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer i den store bærekraftundersøkelsen i år.

Forbrukerne har vurdert hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted, innenfor tre hoveddimensjoner av bærekraft:

Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

I tøff konkurranse med de øvrige virksomhetene, er det altså Sporveien T-banen som er kåret til den aller mest bærekraftige virksomheten i Norge sett med forbrukernes øyne i 2023.

— Hyggelig at kundene verdsetter oss

— Oslo har ambisiøse bærekraftmål, og denne kåringen dokumenterer tilliten passasjerene har til oss som løsningen også på byens fremtidige transportbehov.

— I Sporveien T-banen jobber vi for å tilby T-banereiser i verdensklasse, og med vår pålitelige og effektive drift frakter vi innbyggerne i Oslo rundt i byen, og gjør hverdagen enklere for alle, sier administrerende direktør i Sporveien T-banen, Per Magne Mathisen.

— Det er veldig hyggelig at også kundene våre ser og verdsetter denne innsatsen, sier T-bane-direktøren.

Powered by Labrador CMS