Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I år er det igjen T-banen norske kunder mener er best på bærekraft. Trikken har gått til topps en gang, mens det nå er tredje gang T-banen ruver øverst.
— Sporveien lykkes åpenbart bedre enn alle andre med å overbevise forbrukerne om at de er best på bærekraft, sier Silseth.
I over 20 år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
I 2023 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for fjerde gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
Det betyr at Sporveien har vunnet prisen i tøff konkurranse mot andre norske bedrifter, hvert eneste år undersøkelsen er gjennomført så langt.
— Å vinne bærekraftprisen for fjerde året på rad forteller oss at vi når frem til befolkningen, sier Sporveiens konserndirektør for kommunikasjon og samfunn, Torgeir Kristiansen.
— Det betyr også at vi lykkes i vår kommunikasjon om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn i Norge, mener Kristiansen.
Samtidig som det satses tungt på nye trikker og oppgradering av T-banen, har også Sporveien klart å effektivisere for flere milliarder kroner de siste årene.
Den såkalte "Sporveismetoden" har vært et effektiviserings-samarbeid mellom konsernledelsen og fagforeningene i bedriften.
— Gjennom Sporveismetoden har lykkes med å spare samfunnet for mer enn en milliard kroner i årlige kostnader som ellers måtte ha blitt dekket med offentlige midler, sier Sporveiens konserndirektør for samfunn.
— Vi har satset tungt på kommunikasjon av hva vi legger i begreper som «ren tur» og «god nabo», sier Kristiansen.
5.184 norske forbrukere har sagt sin mening om totalt 159 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer i den store bærekraftundersøkelsen i år.
Forbrukerne har vurdert hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted, innenfor tre hoveddimensjoner av bærekraft:
Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
I tøff konkurranse med de øvrige virksomhetene, er det altså Sporveien T-banen som er kåret til den aller mest bærekraftige virksomheten i Norge sett med forbrukernes øyne i 2023.
— Oslo har ambisiøse bærekraftmål, og denne kåringen dokumenterer tilliten passasjerene har til oss som løsningen også på byens fremtidige transportbehov.
— I Sporveien T-banen jobber vi for å tilby T-banereiser i verdensklasse, og med vår pålitelige og effektive drift frakter vi innbyggerne i Oslo rundt i byen, og gjør hverdagen enklere for alle, sier administrerende direktør i Sporveien T-banen, Per Magne Mathisen.
— Det er veldig hyggelig at også kundene våre ser og verdsetter denne innsatsen, sier T-bane-direktøren.