DEBATT
Oslo FrP vil utvide T-banenettet til nytte for Oslo-folk flest. Vi vil ha mer tverrgående kollektivtrafikk. Dette kommer til å være en av våre aller viktigste saker fremover, sier Maria Zähler.
Foto: Iver Gjendem og Ruter og Fredrik Hagen / NTB
– FrP er de kollektivreisendes venn. Og nei, det er ikke noe nytt
Simon Frigessi og Ap må slutte å fortelle skrøner om de borgerliges kollektivengasjement. Vi er dypt frustrerte over at Ap nå ser ut til å ha avlyst ny sentrumstunnel i stillhet.
Det er nesten komisk hvordan Arbeiderpartiet febrilsk prøver å
skaffe seg et eierskap til kollektivsatsing i Oslo, samtidig som de prøver å så
tvil om hvorvidt vi i de borgerlige partiene vil satse på kollektivtrafikken.
Det er greit å være uenig, men å kommunisere så uredelig som Aps
bystyrekandidat Simon Frigessi gjør i sitt debattinnlegg
i VårtOslo nylig, er litt underlig.
Å hevde at kollektivtrafikken kan bli nedprioritert dersom de
borgerlige får flertall sammen etter valget, er bare så feil som det kan få
blitt. Dette er ikke bare feil med tanke på FrPs programfestede politikk på
området for neste bystyreperiode. Det er også historieløst.
Tilskuddene ble doblet
Sannheten er faktisk at FrP fikk gjennomført mange svært viktige
ting for kollektivtrafikken i Oslo, da vi sist satt i byråd fra 2003 til 2011.
FrP hadde samferdselsbyråden i hele denne tidsperioden. Peter N. Myhre satt som
samferdselsbyråd fra 2003 til 2009, og Jøran Kallmyr satt fra 2009 til 2011.
I løpet av perioden ble tilskuddene til kollektivtrafikken nær
doblet. Budsjettet for 2004 var på 1165 millioner kroner. I 2011 var det 2280
millioner (omregnet til 2022-kroner). I perioden 2003-2011 økte antall reisende
i kollektivtrafikken med cirka 30 prosent.
Det var under FrP vi fikk bygget ferdig T-baneringen, med fire
stasjoner; Nydalen, Storo, Sinsen og Løren. FrP skiftet ut hele
T-banevognparken, med hele 360 vogner. Tog med to vogner ble skiftet ut med tog
med seks vogner. Kapasiteten ble drastisk forbedret.
Doblet antallet T-baneavganger
FrP bygget om Holmenkollbanen til «T-banestandard»,
og det er kun derfor at man i dag får brukt trevogns vognsett der. Kolsåsbanen
ble bygget om til «metrostandard», slik at den per i dag kan betjenes med
seksvogns vognsett. FrP doblet antallet T-baneavganger fra fire til åtte
avganger per time på de to linjene i Groruddalen, altså til henholdsvis Vestli
og Ellingsrudåsen.
Det var FrP som innførte sanntidsinformasjon, og skjermer om bord
i busser, trikker og T-banevogner, samt på stasjoner og holdeplasser. FrP innførte
også automatisk signalprioritering, som gir buss og trikk prioritet i lyskryss.
FrP i byråd lobbet til og med for å få gjort kjøp av månedskort
skattefritt. Her tok vi initiativ til et møte med daværende finansminister
Kristin Halvorsen (SV), som ble gjennomført i 2006. Halvorsen møtte ikke selv,
og var representert ved statssekretær Geir Axelsen (SV). Møtet ledet ikke til
noe. Her var det altså SV i regjering som var proppen, mens FrP i byråd kjempet
for Oslos kollektivreisende.
Skrøner om sentrumstunnel
Det er spesielt at Simon Frigessi og Ap hevder at de rødgrønne
vil fortsette å satse, for eksempel på å bygge sentrumstunnel. Her er
kontrasten mellom Frigessis skriverier og Oslo Aps program markant. Fakta er
nemlig at Oslo Ap ikke engang nevner sentrumstunnel i sitt valgprogram.
Dette står i sterk kontrast til Oslo FrPs program, som er
særdeles tydelig når det kommer til kollektiv og T-bane, noe Frigessi pent
hopper over i sin analyse av de borgerlige partienes kollektivpolitikk. FrP er
ikke fornøyde – vi vil ha en mer effektiv og punktlig kollektivtrafikk, og vi
kommer til å gjøre det til en prioritering.
Oslo FrP er kanskje det tydeligste partiet for å nettopp få
bygget en ny sentrumstunnel for T-banen raskt. Vi er dypt frustrerte over at Ap
nå ser ut til å ha avlyst ny sentrumstunnel i stillhet. Dette er kanskje et av
de aller viktigste prosjektene for Oslo, som burde ha vært førsteprioritet
blant kollektivsatsinger for ethvert byråd. Men her vet vi at Ap har prioritert
ganske annerledes.
Har mye å være stolte av
Oslo FrP vil utvide T-banenettet til nytte for Oslo-folk flest.
Vi vil ha mer tverrgående kollektivtrafikk. Dette kommer til å være en av våre
aller viktigste saker fremover. Vi har mye å være stolte av historisk – og
kanskje har vi ikke vært flinke nok til å skilte med det. Men den tiden er
forbi. Oslo FrP er et kollektivparti – og ingen skrøner fra Ap kan ta det ifra
oss.
Høyre, Venstre og FrP er ulike partier. Men fra FrPs side så tror
vi at det vil bli mulig å finne sammen. Og vi vet også at det å satse på
kollektivtrafikk, er noe vi på borgerlig side er helt enige om. Vi har gjort
det før. Vi skal gjøre det igjen. Og det er på høy tid.