Fra venstre: Olav Skinnes (Sp), Edvin Søvik (Ap) og Anette Solli (H) kommenterer det åpne brevet som torsdag ble sendt til byrådsleder Raymond Johansen. De tre var en del av forhandlingsutvalget i Viken fylkeskommune som framforhandlet tilleggsavtalen med Oslo om Oslopakke 3 / Fornebubanen.
Fra venstre: Olav Skinnes (Sp), Edvin Søvik (Ap) og Anette Solli (H) kommenterer det åpne brevet som torsdag ble sendt til byrådsleder Raymond Johansen. De tre var en del av forhandlingsutvalget i Viken fylkeskommune som framforhandlet tilleggsavtalen med Oslo om Oslopakke 3 / Fornebubanen.

– Nok er nok! Viken-forhandlere avviser nye krav om Fornebubanen

Det er ikke mulig å innfri kravene fra Oslo om Fornebubanen nå, sier forhandlerne fra Viken. De mener opptredenen er uredelig. Men døra er ikke helt stengt.

Publisert

Det er ordførerne i Lillestrøm, Nittedal, Lørenskog, Rælingen og Aurskog-Høland som står bak oppropet, ifølge Aftenposten.

Fire av dem er selv fra Arbeiderpartiet, mens ordføreren i Aurskog-Høland er fra Senterpartiet.

De reagerer på Oslo Ap og byrådsleder Raymond Johansens seks krav for å bygge Fornebubanen og slutte seg til Oslopakke 3-avtalen. Særlig er de kritiske til kravet om at Viken må ta større risiko i prosjektet. Viken kan ikke gå med på kravene Oslo stiller, mener de.

– Vi har vært lojale og forutsigbare. Nå tenker vi at nok er nok. Nå må Oslo forholde seg til den avtalen de inngikk for en måned siden, sier Lillestrøm-ordfører Jørgen Vik (Ap) til avisa.

Går utover lokale prosjekter

– Hvis Viken må ta enda mer av kostnadene, ligger det i kortene at det blir enda mindre for våre prosjekter på Romerike, sier ordfører i Lørenskog Ragnhild Bergheim (Ap).

Forhandlingsutvalget som på vegne av Viken fylkeskommune har framforhandlet tilleggsavtalen med Oslo om Oslopakke 3 og Fornebubanen, skal senere torsdag sende et åpent brev til byrådsleder Raymond Johansen. Brevet er en tilbakemelding på Oslo Aps utspill.

En gigantisk kostnadssprekk har gitt flere partier i Oslo kalde føtter. I april ble prislappen for prosjektet justert opp til 23,3 milliarder kroner. Det er over sju milliarder mer enn den opprinnelige kostnadsrammen på 16,2 milliarder.

Powered by Labrador CMS