– Hvis byrådet er opptatt av vintersykling, hvorfor sørger de ikke for å feie sykkelfeltene i Oslo? Nå er sykkelveiene rett og slett farlige, mener beboer.
Da beboer på St. Hanshaugen, Anja Zwicky, gikk nedover Ullevålsveien for noen dager siden, la hun merke til at nesten alle syklistene syklet utenfor sykkelfeltene. Årsaken var grus og is i sykkelveien. Det samme har hun sett skje i andre gater.
– Oslo er en bratt by, og grus i sykkelfeltene er farlig. Jeg har en bekjent som syklet på grus i nedoverbakke og som skled og ble så skadet at hun havnet på sykehus. Slike sykkelfelt er ubrukelige for syklistene, som byrådet sier de har slik omsorg for, sier Zwicky.
Halvhjertet satsing på sykkelfelt
Zwicky synes mangelen på feiing står i kontrast til et hastig fjerningsvarsel bilister fikk i fjor fra kommunen i Ullevålsveien.
Annonse
– Plutselig krevde kommunen, med miljøbyråden i spissen, at lovlig parkerte biler skulle fjernes på 48 timer, slik at sykkelveien kunne brøytes. Da er det rart at de i år ikke løfter en finger for å feie sykkelfeltene for grus.
– Jeg synes det er flott at vi har et byråd som satser på sykling. Men jeg synes det er halvhjertet av byrådet å fjerne biler den ene dagen, mens de hele neste vintersesong legger igjen sykkelfelt fulle av grus.
Feier vekk slafs og grus hele året
– Med skiftende vær er det ikke til å unngå at det blir litt grus i sykkelfeltet til tider. Men kommunen feier sykkelfeltet hele året, og de prioriterte sykkelfeltene hver uke, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg.
Men ikke alle veier er prioriterte. I budsjettet for 2017 sørget byrådet for å sette av midler til vedlikehold av et prioritert sykkelveinett på 70 kilometer. Men enkelte av gatene, for eksempel på St. Hanshaugen, er ikke blant disse, ifølge Sykkelprosjektet.
Oppfordrer syklister om å melde fra
Nguyen Berg er klar over at et av de viktigste tiltakene for at folk skal føle det trygt å sykle, er å fjerne slafs og grus, hele året gjennom. Dagens byråd utvidet budsjettet for drift av sykkelfeltene fra seks til 25 millioner, da det tok over etter forrige byrådet. Til neste år skal summen økes.
Nguyen Berg tror satsingen blir lagt merke til av innbyggerne, siden antallet syklister vokser raskt, og spesielt i vintermånedene.
– Jeg oppfordrer alle som ikke er fornøyde med å melde fra til Oslo kommune gjennom meldingstjenesten Bymelding, som fins som app og nettjeneste. Alternativt sende en mail til bymiljøetaten. Da skal det bli fulgt opp, lover Nguyen Berg.