Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) kunne smile lettet fra taket utenfor rådhusets vestre tårn da bystyret vedtok planene om bilfritt sentrum. Foto: Arnsten Linstad

Oslos politikere har akkurat tatt et stort steg i retning bilfritt sentrum

Publisert
Privatbilister får ikke kjøre gjennom Oslo sentrum og hundrevis av parkeringsplasser fjernes i løpet av sommeren.

Det vedtok et stort flertall i bystyret onsdag kveld. Dermed er hovedstaden enda ett skritt nærmere Ap/SV/MDG-byrådets visjon om tilnærmet bilfritt sentrum innenfor ring 1.

— Jeg er glad for alle som støtter dette prosjektet. Skremselspropagandaen fra enkelte har tydeligvis endret seg, sa miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) fra bystyrets talerstol.

— Vi gjør dette trinnvis, og det er ikke slik at alle biler nektes å kjøre i sentrum. Vi gjør unntak for bevegelseshemmede ved å opprettholde handikap-parkering, og det blir egne p-lommer for håndverkere og vareleveranser.

Bilfritt sentrum kun til 2019?

I snart to år har Berg og Miljøpartiet de Grønne slåss for at hovedstaden skal ha færre biler i sentrum. Da bystyreflertallet onsdag kveld vedtok, mot Frps stemmer, en del av prosjektet "Bilfritt byliv", er MDGs fanesak nærmere en realitet enn noen gang.

Kvadraturen, området rundt stortinget, rådhuset og opp mot tinghuset blir stengt for privatbilisme. Hundrevis av p-plasser blir fjernet. Men bystyreflertallet var klare på at hele ordningen med bilfritt byliv kun gjelder til 2019. Da skal prosjektet evalueres og vurderes på nytt.

Frp sterkt mot fjerning av MC-folket

— Vi ønsker bilfritt byliv lykke til. Men la oss få minst mulig byråkrati og mest mulig konkrete tiltak i gatene. KrF skal bidra med sitt for at prosjektet lykkes, sa Erik Lunde (KrF) under debatten i bystyret.

Fremskrittspartiet er eneste parti som fullt og helt motsetter seg prøveprosjektet med bilfritt sentrum.

— Frp er ikke mot bilfrie gater. Vi liker Karl Johan som gågate. Men dette er et prestisjeprosjekt der hverken innbyggere eller næringsdrivende i sentrum har blitt hørt. Selv motorsyklistene som skaper vår- og sommerstemning fjernes fra sentrum. Dette er helt feilslått, sa Tommy Skjervold da han begrunnet hvorfor Frp stemte mot det rødgrønne byrådets planer.

Høyre bekymret for handelsstanden

Heller ikke Høyre er udelt begeistret for alle deler av planen om bilfritt sentrum. Det er særlig hvordan prosjektet kan ramme omsetningen i sentrums-butikkene som bekymrer det største opposisjonspartiet i Oslo.

- Det er ikke gjort noen konsekvensanalyse for handelsstanden. Og vi mener byrådet står uten konkrete tiltak for å få et mer aktivt byliv, sa Mathilde Tybring Gjedde (H) fra bystyrets talerstol.

Men for byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er det trolig en lettelse at bystyrets flertall nå samlet seg bak hovedtrekkene i det byrådet har lovet i snart to år. Dersom bilfritt sentrum ikke hadde blitt vedtatt kunne saken blitt plagsom i valgkampen alle de tre byrådspartienes rikspolitikere snart skal ut i.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og hans rødgrønne treparti-byråd, har etter snart to år endelig startet prosjektet med å gjøre Oslo sentrum tilnærmet bilfritt. Foto: Arnsten Linstad
Powered by Labrador CMS