Robert Steen på el-sykkeltur med ansatte Bydel Østesjø. Foto: Anne-Line Aaslund/Oslo kommune

Oslo kommune satser på el-sykler for bydelsansatte

Publisert

Stadig flere bydeler i Oslo kommune kjøper inn el-sykler som kan brukes i jobben. En ny avtale gjør det lettere for kommunen å være miljøvennlig.

— Skal du komme deg smidig frem i byen er det få ting som slår sykkel. Nå får alle bydelene mulighet til å kjøpe el-sykler til bruk i tjenesten, sier Robert Steen, byråd for finans i Oslo kommune, i en pressemelding.

— Kanskje også andre organisasjoner og ellers i landet vil la seg inspirere?

Har laget avtale for el-sykler

Kommunen har laget en samkjøpsavtale inkludert service for el-syklene internt. Så langt er det kjøpt inn 171 sykler gjennom avtalen. Syklene har ingen utslipp, har lastekapasitet og en liten motor.

Hensikten er at ansatte i bydelene kan dra nytte av syklene når de reiser rundt i arbeidstiden. For eksempel mellom møter eller i hjemmetjenesten.

Finansbyråd Robert Steen i Oslo kommune snakker med folkehelsekonsulent Christina Loe Øqvist om el-sykkelsatsingen i Bydel Østensjø. Foto: Anne-Line Aaslund/Oslo kommune

Ansatte i hjemmetjenesten positive

Denne uken møtte finansbyråden ansatte i Bydel Østensjø. Her har de ansatte i hjemmetjenesten begynt å bruke syklene.

Bydelen har og ansatt en egen folkehelsekonsulent som jobber med å fremme sykkel, gange, fysisk aktivitet og trafikksikkerhet.

— Her på Østensjø kartla vi behov og ønsker blant bydelens ansatte før innkjøp. Flere tjenestesteder er nå interesserte og de som har prøvd el-sykler har gitt positive tilbakemeldinger, sier Christina Loe Øqvist, folkehelsekonsulent i bydel Østensjø i pressemeldingen.

Bydel Østensjø er godt i gang med sykkelsatsingen, og samkjøpsavtalen har gjort det lettere å kjøpe inn flere el-sykler.

Skal bygge flere sykkelfelt

Fra og med i år har Oslo kommune bare avtaler på elbiler og sykler. Som en del av klimasatsingen til byrådet, setter de nå inn et sett med virkemidler for å få folk til å velge sykkel i stedet for bil og kollektivt i hverdagen.

Robert på sykkeltur med ansatte i bydel Østensjø. Foto: Anne-Line Aaslund/Oslo kommune

Innen 2025 skal sykkelandelen på daglige reiser i Oslo være minst 25 prosent.

— Forskning viser at økt sykkelandel også er avhengig av at man bygger trygg infrastruktur. Derfor skal vi bygge 60 kilometer sykkelfelt de neste fire årene, sier Steen.

— Vi tror også mange vil bli fristet til å prøve el-sykkelen på privat basis når de blir bedre kjent med hvor godt den kan fungere i hverdagen.

En del av bybildet

i 2016 mer enn firedoblet kommunen utbyggingen av sykkelveier, fra to til ni kilometer. I år bygges ti kilometer til.

— Vi nærmer oss tidobling av drift og renhold av sykkelveinettet, sammenliknet med hva forrige byråd brukte det siste året de satt, sier Steen.

I tillegg til satsing på sykkelveier, bygget kommunen i fjor også sykkelstativer med plass til nesten 800 sykler.

— Vi har også hatt introduksjonsstøtte til el-sykkel og el-lastesykkel. Dette har vært meget vellykket, og el-sykkelen har nå blitt en vanlig del av bybildet, sier Steen. 

Powered by Labrador CMS