Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Etter flere år med elsykkel-kaos og ulykker i Oslo og andre byer, gikk regjeringen i vinter inn for å innføre innstramminger i elsparkesykkel-reglene.
I løpet av våren vil det blant annet bli forbudt for barn under 12 år å bruke elsparkesykkel. Det betyr at barn som allerede har stående en elsparkesykkel hjemme, må vente med å bruke den til de altså er fylt 12 år.
— Vi skjønner at det oppleves dumt for dem å ikke kunne kjøre elsparkesykkelen de har kjøpt. Men bruk av elsparkesykler har vist seg å være farligere enn vi tidligere trodde, og derfor må barn vente med å bruke dem til de er gamle nok, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Aftenposten.
Nå diskuteres ytterligere innstramminger i bruken av elsparkesykler. Blant annet foreslås det å forby kjøring på fortauet, noe som vil bety at elsparkesyklistene blir nødt til å følge trafikkregler og skilt.
— Derfor kan aldersgrensen bli høyere, kanskje opp til 16 år, hvis det blir forbudt å kjøre på fortau, sier Nygård.
De følgende tiltakene er allere bestemt innført:
I tillegg kan det bli gjennomslag for disse forslagene:
I Oslo har man allerede innført andre innstramminger.
I fjor sommer var det rundt 25.000 elsparkesykler i Oslo, 10.000 flere enn i Paris. Etter nye forskrifter fra regjeringen i fjor, strammet Oslo kommune kraftig inn på reglene for elsparkesykkelfirmaene i november. Fra nå av skal byen stå igjen med 8004 elsparkesykler.
Tier, Bolt og Voi vant elsparkesykkel-anbudet i Oslo kommune. Disse firmaene får nå leie ut over 2667 kjøretøy hver i ett år.
I anbudet vekta bymiljøetaten tre kriterier. Framkommeligheten i offentlige rom med ble vektlagt med 40 prosent, sikkerhet med 40 prosent og miljø med 20 prosent.