DEBATT

Elsparkesykkelfirmaene har en lang vei å gå, mener skribenten.
Elsparkesykkelfirmaene har en lang vei å gå, mener skribenten.

– Den nye avtalen om elsparkesykler er lite å juble for

Det blir i beste fall litt mindre kaos enn tidligere, men dagens regelverk løser ikke ulempene for de gående, blinde og svaksynte.

Publisert

Fri flyt må avløses av en ordning tilsvarende bysyklene, som har faste inn- og utleveringssteder.

Det må bli påbudt med hjelm på samme måte som mopeder. Motorkjøretøyer bør ha felles ordninger for forsikring, registrering og trafikkregler. Fortauene må være for gående og andre myke trafikanter.

Mediene burde sette søkelys på utleieselskapene og importørenes virksomhet og tafattheten hos politikere som ikke klarer å bli enig om et regelverk som tar hensyn til de gående.

Rydd opp i kaoset

På nettet kan du bestille elsparkesykkel med hastighet opp mot 80 km/t uten at noen myndighet gjør noe som helst. Utleienæringen kan også reguleres bedre. Vi får håpe regjeringen tar mot til seg og rydder opp i kaoset den forrige regjeringen skapte.

Vinnere av anbudet i Oslo har vist over tid at de gjør altfor lite med trafikksikkerhet og opplæring av brukere. Myndighetene bør innføre samme krav til elsparkesykler som mopeder. Enten du står eller sitter på et motorkjøretøy, så kreves det like store kunnskaper og ferdigheter.

Powered by Labrador CMS