Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Etter første april er det bare tre firmaer som får kjøre 8000 elsparkesykler i byen. Ett av disse firmaene er Tier, som vant anbudet på at de skulle vise hensyn og sørge for at brukerne også gjorde det.
Her kan man se hvordan Tier utplasserer sine ståmopeder, mener Leikanger: På et trangt fortau ved en fotgjengerovergang. Slik at de blokkerer halve fortauet.
Han mener det er fort gjort for en person med dårlig syn å vikle seg inn i elsparkesyklene og falle stygt.
– Tier er dyktige på PR og elendige på gjennomføring. De okkuperer byens fellesrom, til plage og skade for andre, mener Leikanger.
Tier på sin side nekter for at det er de som har parkert elsparkesyklene her.
– Elsparkesyklene på bildene er parkert av brukere. Det ville gitt bedre fremkommelighet om de sto helt inntil veggen. Riktig parkering er noe både vi og resten av bransjen jobber målrettet med i Oslo. Det gjør vi gjennom informasjonskampanjer og med utvikling av teknologi. Vi ser store forbedringer fra tidligere år, men skal fortsatt gjøre mye mer, sier Morten Askeland, Norgessjef i Tier.
Han sier at Tier rydder og flytter elsparkesyklene løpende, i tråd med retningslinjene fra kommunen.
– Vi har en egen, dedikert ryddepatrulje som er ute i Oslos gater hver eneste dag. Slik sikrer vi at elsparkesyklene ikke står i veien eller på andre måter er til hinder for fremkommeligheten.
– I tillegg har vi soner i appen som deler inn hvor man kan kjøre og hvor det ikke er lov å parkere. Slottsparken er eksempel på en slik sone. Det er for å hindre store oppsamlinger av elsparkesykler på de mest populære stedene i byen.
Han sier at for å kunne parkere må brukeren få parkeringen godkjent gjennom foto-godkjenning i appen. Der kommer det tydelig frem hvor det ikke er lov å parkere og hvor det er best å parkere.
Stein Leikanger sier han ikke kjøper forklaringen til Tier.
– Den er vanskelig å tro, siden de var symmetrisk oppstilt der. Samtidig burde det ikke være mulig å avslutte en tur på et slikt sted. Bunden parkering på fastsatte steder, med digital styring, er til alles fordel, også bransjen. Det gjennomføres med bravur i Stockholm, København, Paris, Wien og Berlin, osv. Men er nærmest en umulighet hos oss, sier Leikanger.