DEBATT

Her står elsparkesyklene i hver sin lomme for handikap-parkering.
Her står elsparkesyklene i hver sin lomme for handikap-parkering.

– Til deg som bruker elsparkesykkel: Vis hensyn og tenk!

Oslo skadelegevakt blir nedrent av folk som skader seg i fylla på elspark, og det er ikke få ganger jeg nesten er blitt nedrent selv. Men det virker som dere blåser i alt som er i nærheten av trafikkregler.

Publisert Sist oppdatert

For en tid tilbake var rullebrett forbudt i Norge. Forbudet ble ikke opphevet før i 1989. Politiet kjeppjagde skatere og tok brettene til gråtende 12-åringer, som med hjertet i halsen hadde smuglet inn et brett fra Sverige. Sånn sett var man dobbelt kriminell, smugler i tillegg. Så du kan tro jeg ble overrasket da min lovlydige far smuglet hjem et brett i 1987.

Av alle så var det Statens Forurensningstilsyn som sto bak, tilsynelatende kun for å legitimere sin egen eksistens. Ikke en eneste faglig begrunnelse lå bak, men forbudt var uansett (se gjerne dokumentaren Brettkontroll).

Ta grep!

Kjære samferdselsminister eller byråd, ta grep! Med null regulering og så mange aktører på banen, er det blitt det totale kaos. Sparkesyklene står henslengt hvor som helst, midt på fortauet, eller hvor ellers man finner det for godt.

En jeg kom over var parkert på toppen av en handikap-rampe, to andre sto i hver sin lomme for handikap-parkering. Ikke særlig flott om man sitter i rullestol. Og ikke noe kjempegøy for en blind å støte på fire-fem sparkesykler som sperrer fortauet.

Her blokkerer elsparkesyklene fra VOI og Bird hele fortauet.
Her blokkerer elsparkesyklene fra VOI og Bird hele fortauet.

Uglesett uansett

Til deg som bruker elsparkesykkel: Vis hensyn og tenk! Til syvende og sist er det deg selv du ødelegger for. Oslo skadelegevakt blir nedrent av folk som skader seg i fylla på elspark, og det er ikke få ganger jeg nesten er blitt nedrent selv. Men det virker som dere blåser i alt som er i nærheten av trafikkregler.

Det gjør jo mange syklister også, så her er dere i godt selskap. Sykkelveier, hva skal vi med det? Det sykles og sparkes på fortau og i veibane, selv der det er sykkelfelt. Selv har jeg fått kjeft for å ha skatet i sykkelveien, for å prøve å skåne fotgjengerne, men skaterne er nå engang vant til å bli uglesett hvor enn vi ferdes.

Fra kult til irritasjonsmoment

Alt som er elektrisk er jo så inn om dagen; bil, sykkel og spark. Fordi det er så miljøvennlig, og så klapper vi oss selv på skulderen fordi vi ikke forurenser. Men det stemmer ikke. Henslengte elsparkesykler forurenser nærmiljøet på lik linje med søppel. Prinsipielt er jeg ikke imot elspark. Flott fremkomstmiddel i en urban by. Men nå har det gått fra å være en kul ting til et irritasjonsmoment.

Produksjon av batterier er heller ikke særlig miljøvennlig. De inneholder kobolt som bare utvinnes noen få steder i verden. Arbeiderne her får luselønn og jobber under særdeles dårlige miljø- og helsemessige forhold. Batteriene varer heller ikke evig, og en dag havner de på dynga fulle av tungmetaller.

Troen på at bransjen selv skal rydde opp i dette er som å tro på julenissen. De ser bare på profitt.

Hadde jeg ikke vært avhengig av krykker, ville jeg nok brukt elsparkesykkel selv. Jeg bare håper at jeg hadde tatt med meg tankegangen fra «forbudstiden mot rullebrett»: Skulle vi få dette lovlig, nyttet det ikke å kjøre ned gamle tanter.