DEBATT
Jan Jørgen Skartveit er opptatt av at den neste lederen for utdanningsetaten må ha erfaring nok som pedagog til å vite hvordan å håndtere den økte volden i osloskolen.
Foto: Espen Felumb Kjendlie og privat
– Omfanget av vold, trusler og mobbing må ned i Oslo-skolen
Den nye lederen av utdanningsetaten, som skal overta når Marte Gerhardsen går av til sommeren, må ha erfaring nok til å klare å ta tak i økende omfang av mobbing, vold og trusler i Oslo-skolen overfor elever og lærere.
Barne- og ungdomsskolen har en overvekt av kvinner som
ansatte. Vold og trusler i skolen og hvordan det rammer yrkesaktive kvinner,
burde bli minnet om en parole i demonstrasjonstog både 8. mars og 1. mai: "Mer penger til bekjempelse av vold og trusler mot
yrkesaktive kvinner".
Marte Gerhardsens etterfølger må ha erfaring fra kjerneviksomhet i
skolen; undervisning, læring, vurdering og hvordan bygge trygge læringskulturer
for både elever og lærere.
En ny leder må kjenne til «the nuts and bolts» ved skolens
kjernevirksomhet, for å kunne konkret gjøre noe med økende omfang av vold,
trusler og mobbing, beskrevet ved nylig publisert statistikk.
En leder med erfaring
Spesialskoler er dyrt, men nødvendig for de elevene som ikke
passer inn i et ordinært skoleløp. Mangel på plasser på spesialskoler vil i den
ordinære skolen ramme medelever, lærere og elever som selv trenger tilbudet.
Oslo-skolen vil i tiden fremover måtte spare i budsjettene,
har byrådet varslet. Økte utgifter til forsvar og politi nasjonalt vil kunne
føre til ytterligere innsparinger.
Innsparinger bør skje i utdanningsetatens overdimensjonerte
og overbetalte byråkrati, ikke i skolens kjernevirksomhet. Å lykkes bedre med
tilpasset undervisning til voldsutøvende elever med mindre budsjetter, krever
en leder med kjennskap og erfaring fra skolens kjernevirksomhet.
Hyperkriminelle mindreårige
Den nye justisministeren har lovet økte midler fra
regjeringen til grundigere oppfølging av hyperkriminelle mindreårige i Oslo.
Problemet med hyperkriminelle mindreårige og økende omfang av vold, trusler og
mobbing i skolen, har berøringspunkter, og potensiale for samarbeid og læring.
Et nært samarbeid mellom regjering, byråd og utdanningsetat
kan gjøre enklere det som vil bli svært krevende for mange lærere å håndtere; å
redusere omfanget av vold, trusler og mobbing overfor elever og lærere i
Oslo-skolen.