DEBATT

Jan Jørgen Skartveit er opptatt av at den neste lederen for utdanningsetaten må ha erfaring nok som pedagog til å vite hvordan å håndtere den økte volden i osloskolen.

– Omfanget av vold, trusler og mobbing må ned i Oslo-skolen

Den nye lederen av utdanningsetaten, som skal overta når Marte Gerhardsen går av til sommeren, må ha erfaring nok til å klare å ta tak i økende omfang av mobbing, vold og trusler i Oslo-skolen overfor elever og lærere.

Publisert

Barne- og ungdomsskolen har en overvekt av kvinner som ansatte. Vold og trusler i skolen og hvordan det rammer yrkesaktive kvinner, burde bli minnet om en parole i demonstrasjonstog både 8. mars og 1. mai: "Mer penger til bekjempelse av vold og trusler mot yrkesaktive kvinner".

Marte Gerhardsens etterfølger må ha erfaring fra kjerneviksomhet i skolen; undervisning, læring, vurdering og hvordan bygge trygge læringskulturer for både elever og lærere.

En ny leder må kjenne til «the nuts and bolts» ved skolens kjernevirksomhet, for å kunne konkret gjøre noe med økende omfang av vold, trusler og mobbing, beskrevet ved nylig publisert statistikk.

En leder med erfaring

Spesialskoler er dyrt, men nødvendig for de elevene som ikke passer inn i et ordinært skoleløp. Mangel på plasser på spesialskoler vil i den ordinære skolen ramme medelever, lærere og elever som selv trenger tilbudet.

Oslo-skolen vil i tiden fremover måtte spare i budsjettene, har byrådet varslet. Økte utgifter til forsvar og politi nasjonalt vil kunne føre til ytterligere innsparinger.

Innsparinger bør skje i utdanningsetatens overdimensjonerte og overbetalte byråkrati, ikke i skolens kjernevirksomhet. Å lykkes bedre med tilpasset undervisning til voldsutøvende elever med mindre budsjetter, krever en leder med kjennskap og erfaring fra skolens kjernevirksomhet.

Hyperkriminelle mindreårige

Den nye justisministeren har lovet økte midler fra regjeringen til grundigere oppfølging av hyperkriminelle mindreårige i Oslo. Problemet med hyperkriminelle mindreårige og økende omfang av vold, trusler og mobbing i skolen, har berøringspunkter, og potensiale for samarbeid og læring.

Et nært samarbeid mellom regjering, byråd og utdanningsetat kan gjøre enklere det som vil bli svært krevende for mange lærere å håndtere; å redusere omfanget av vold, trusler og mobbing overfor elever og lærere i Oslo-skolen.

Powered by Labrador CMS