- Nå er det på tide at politikere ser og lytter til elevene, mener Mansoor Hussain. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
– Oslo Høyres forslag om fraværsgrense i skolen: det verste er at politikerne ikke hører på elevene
Jeg skulle så gjerne ha sett en skolepolitisk debatt der man ikke bare skal overby hverandre i å være streng, men heller en debatt der man lytter til elever og gir reelle svar på reelle utfordringer i skolen.
Da regjeringa i 2016 la planer for å innføre en fraværsgrense i videregående skole, så mobiliserte ungdommer til streik og demonstrasjoner i hele landet. Den gangen tvang man likevel en fraværsgrense over hodet på norske elever. Nå er Høyre ute med mer av det samme.
I Oslo går Høyre til valg på at man skal innføre en fraværsgrense i ungdomsskolen. Ikke bare er dette igjen et forslag som ikke gjør noe med årsakene til fraværet, men i tillegg er det jo litt vanskelig å ta seriøst. Ungdomsskolen i Norge er jo obligatorisk.
Det vil si at man ikke har muligheten til å velge å ikke delta på ungdomsskolen. Det betyr at vi allerede har en fraværsgrense i ungdomsskolen, og den er på null prosent.
Elever som blir sett
Det er vanskelig å se på dette forslaget fra Høyre som noe annet enn ren symbolpolitikk. Man velger å gå til valg på en grense som ikke trengs, som elevene selv ikke vil ha og som ikke fungerer på riktig måte.
Det norsk skole trenger, er ikke en ny fraværsgrense og enda mer tvang, men en skole som prøver å løse de problemene elevene opplever. Da trenger vi en skole der alle elever blir sett, fordi man har nok lærere. En skole der man ikke møter en stengt dør når man må til helsesykepleier. En skole der man får et gratis måltid, slik at alle elever stiller likt hver dag.
Elever som blir hørt
Kanskje det verste med forslaget om fraværsgrense i ungdomsskolen er at det er et tydelig eksempel på hvordan norske politikere ikke hører på elever når de utformer skolepolitikk. Norsk skolepolitikk må begynne å dreie seg om hvordan skolen best kan legges opp slik at elever kan lære mest og få mest ut av tiden de er der. Da må elevene bli hørt i mye større grad enn i dag.
Jeg skulle så gjerne ha sett en skolepolitisk debatt der man ikke bare skal overby hverandre i å være streng. Men heller en debatt der man lytter til elever og gir reelle svar på reelle utfordringer i skolen. For det er tross alt på den måten vi får den beste skolen for elever i Oslo.