Økt moms på elbiler i Oslo kan føre til økte klimagassutslipp da flere vil velge eksosbiler i det tilfellet, ifølge TØI-rapport.

Økt moms for elbiler i Oslo er dårlig for klima, ifølge rapport

Foreslåtte avgiftsøkninger for elbiler vil bidra til å øke klimagass­utslippene i Oslo og redusere lønnsomheten ved å eie elbiler, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Publisert

Full bompengetakst og moms for elbiler vil redusere lønnsomheten ved å eie slike biler, samt øke klimagass­utslippene fra personbiler i Oslo fram mot 2030, viser rapporten fra Transportøkonomisk institutt.

I rapporten, som er gjort på vegne av klimaetaten i Oslo kommune, har forskere regnet på effekter av vedtatte og foreslåtte avgiftsendringer på klimautslipp fra personbiler i Oslo fram mot 2030.

Forskerne understreker at utslippene vil fortsatt synke, men nedgangen går noe saktere enn dersom endringer i avgiftsfordelene og andre virkemidler som inngår i elbilpolitikken, ikke hadde vært gjort.

Beregninger indikerer at full moms på nye elbiler vil øke utslippet fram mot 2030 med cirka 25 prosent, og full takst i bomringen med nesten 29 prosent. Utslippsøkningene skyldes at flere velger bort elbilen når den blir dyrere å kjøpe og eie.

Selv om total kjøring går noe ned, vil mange husholdninger heller velge eksosbil, ifølge rapporten.

Powered by Labrador CMS