Elbiler kan utgjøre halvparten av bilene i Oslo i løpet av et par år, spår landets største bomselskap, Fjellinjen. Her på E6 ved Manglerud.Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB
Ny rekord i antall elbiler på Oslo-veiene: – Fortsetter utviklingen, vil vi nå en andel på over 50 prosent i 2025
Aldri før har det kjørt flere elbiler på veiene i hovedstaden. I september bikket andelen 40 prosent.
– 40 prosent elbilandel er ny rekord på veiene i Oslo, fastslår analyseansvarlig
Stian Strøm Arnesen i Fjellinjen i en pressemelding.
Dette slår rekorden fra august som
var på 38,2 prosent og inkluderte elvarebiler opptil 3,5 tonn, hvilket var en
økning på 6,3 prosentpoeng mot den samme sommermåneden i fjor.
Landets største bompengeselskap, som
har ansvar for drift og utvikling av utstyr og programvare ved 83 bomstasjoner
i og rundt Oslo, gjorde på samme tid i fjor et anslag som tilsa at 50 prosents
elbilandel ville være nådd i mars 2026.
Nå mener Fjellinjen imidlertid at
dette ligger nærmere frem i tid enn først antatt.
– Fortsetter
utviklingen som den har gjort, vil vi nå en elbilandel på over 50 prosent i
løpet av høsten 2025, fortsetter Fjellinjens analyseansvarlig.
Han
understreker på sin side at høye renter påvirker markedet og nybilsalget, som
har falt – en forutsetning for anslaget er at utviklingen skjer i samme fart som den har gjort til nå.
Det
ble i september registrert 33,8 millioner passeringer i Fjellinjens
bomstasjoner, hvilket er en nedgang på 1,3 prosent fra samme periode året før.
«Hans»-effekt
Måneden
før, august, viste et fall i biltrafikken på 2,1 prosent, trolig sterkt påvirket av uværet «Hans»
og oppfordring om hjemmekontor i den anledning.
– 7. og
8. august da uværet «Hans» herjet som verst, så vi en trafikknedgang på 9
prosent mot de andre mandagene og tirsdagene i august. En samlet nedgang på
over 200.000 passeringer de to dagene gjør store utslag på trafikkstatistikken,
påpekte Strøm Arnesen den gangen.
Til
tross for at trafikken viser et generelt fall på ukedager totalt sett, farter
folk mer i helgene enn tidligere.
– Folk
kjører mer i helgene enn de gjorde før. Etter koronaperioden så vi at folk
kjørte 10 prosent mer i helgene enn de gjorde før. Dette holder seg, og særlig
på søndager, sier Fjellinjens analyseansvarlige.
– Her
ser vi en vekst på 1,9 prosent på søndager og 1,1 prosent på lørdager mot
september i fjor, legger Strøm Arnesen til.
Storleveranse gjør utslag
Som følge
av store leveringer av elektriske busser til Ruter, var andelen tunge nullutslipp
over dobbelt så høy i september i år sett opp mot samme måned i fjor.
Årlig
betaler bilistene om lag fire milliarder kroner i bompenger til Fjellinjen.
Det
Oslo-baserte selskapet eies med 60 prosents andel av Oslo
kommune og 40 prosent av Viken fylkeskommune, og bompengene finansierer
trafikkløsninger i Stor-Oslo, deriblant prosjekter i Oslopakke 3, som omfatter tiltak
når det kommer til både kollektivtransport, gang- og sykkelvei.