DEBATT

Bilfritt sentrum har ikke bidratt til at byrådsartiene har klart å holde løftet om å redusere klimagassutslippene, skriver Eirik Lae Solberg. Her Rådhusplassen som utekinosal.

— MDG brøt løftet om reduksjon av klimautslipp i Oslo

— Høyre og regjeringen har de siste årene stått for en enorm miljø- og klimasatsing både i Norge og Oslo. Regjeringens klimaplan setter tydelige mål og inneholder konkrete virkemidler for å nå dem, som økningen av CO2-avgiften til 2000 kroner per tonn, skriver Eirik Lae Solberg.

Publisert

I Norge har klimautslippene gått ned fem år på rad, og er nå på sitt laveste nivå siden 1993. Til tross for at et bredt flertall i Oslo bystyre satte som mål å kutte klimautslippene i byen med 50 prosent innen 2020, ble resultat ett kutt på under fem prosent.

Det er et spektakulært løftebrudd på det MDG hevder er deres viktigste sak. I den samme perioden kuttet Regjeringen utslippene i Norge med ti prosent. Og i de siste fire årene Høyre, Venstre og KrF styrte byen gikk utslippene ned med mer enn 10 prosent. Høyre lykkes med andre ord dobbelt så godt i klimapolitikken som MDG.

— Regjeringen gjør tidenes kollektivsatsing

Den statlige satsingen på kollektivtrafikk med Høyre i regjering er uten sidestykke. De siste årene har Oslo og omegn fått 350 millioner kroner i årlig støtte til kollektivtrafikken. Da siste fire årene Ap, SV og Senterpartiet styrte landet fikk Oslo i gjennomsnitt 55 millioner til det samme. Økningen er på formidable 540 prosent!

Da Arbeiderpartiet, som er MDGs foretrukne samarbeidspartner styrte, fikk Oslo ikke en krone til Fornebubanen. Høyre i regjering har sørget for at staten betaler 66 prosent. På samme måte har regjeringen forpliktet seg til å betale 2/3 av kostnadene til den nye sentrumstunnelen. I tillegg kommer regjeringens store jernbanesatsing som gjør det lettere å reise miljøvennlig ut og inn av Oslo.

— Høyre har skapt el-bilrevolusjon

Mens Høyre har styrt, har det skjedd en el-bilrevolusjon i Norge. Antall el-biler har økt fra 19.000 til 400.000. Nesten 70 prosent av bilene som selges i Oslo er nå el-biler. Til tross for at staten taper store penger på det, har Regjeringen videreført avgiftsfritaket for el-biler. Det gjør at det lønner seg mye å kjøre miljøvennlig. Den statlige el-bil satsingen står i kontrast til Oslo kommune som med MDG i spissen har sørget for at el-bileiere både må betale parkeringsavgift og kjøpe beboerkort. MDG kjempet til og med lenge mot at el-biler skal få kjøre billigere i bomringen.

MDG har sørget for at el-bileiere både må betale parkeringsavgift og kjøpe beboerkort.4

Da Høyre, Venstre og KrF for noen år siden foreslo å innføre den vellykkede kommunale støtteordningen for ladeinfrastruktur i sameier og borettslag, var byrådet og MDG først motvillige. At MDG/Ap-byrådet ikke satser på el-biler illustreres av at det første kvartal i 2021 ble etablert fattige to nye ladestasjoner i byen. Så langt i år er det registrert 11.000 nye el-biler i Oslo. Da sier det seg selv at to nye kommunale ladestasjoner på tre måneder er ekstremt puslete. MDG, Ap og SV er en brems og et problem for dem som vil kjøre miljøvennlig.

CO2-fangst

Siden Høyre, Venstre og KrF-byrådet tok initiativ til karbonfangst på søppelforbrenningsanlegget på Klemetsrud, har vi som Oslo-politikere kjempet sammen for det. For ett år siden kom gladnyheten om at staten støtter prosjektet som ett av tre nasjonale prosjekter.

Vi tok initiativ til karbonfangst på Klemetsrud

Regjeringen stiller opp med tre milliarder kroner i støtte til anlegget. Staten støtter også en søknad til EUs innovasjonsfond. I Oslo bystyre har Høyre, Venstre og KrF foreslått at Oslo kommune også skal stille opp med noen egne midler for å få det til. Byrådet og MDG har vært lunkne.

— MDG overrasker som klimasinke

I Oslo bystyre har Høyre sammen med Venstre vært pådrivere for mer klimavennlige løsninger, mens MDG overraskende ofte har tatt rollen som klimasinke. MDG og Aps klimapolitikk har til nå gitt oppsiktsvekkende dårlige resultater i Oslo. Da er det godt å ha en regjering i ryggen som satser og får resultater.

På område etter område har Høyre og regjeringen lagt til rette for reduserte klimautslipp både i Oslo og i landet. Satsingen er formidabel og historisk høy. Av hensyn til miljøet bør Regjeringen fortsette. Da høres kanskje regjeringens klimabrøl også bak de tjukke veggene i Oslo Rådhus. Tenker du grønt, bør du stemme blått!

Powered by Labrador CMS