Nydalen har blitt et mer attraktivt område i byen som en følge av Lørenbanen, mener Høyres Eirik Lae Solberg. Foto: Vegard Velle
– Hvordan T-banen vil påvirke byutviklingen og reisemønstrene i fremtiden, er avgjørende. Oslo er mer enn Karl Johan
Den nye tunnelen er en av de største investeringene i Oslos historie og vil påvirke utviklingen i byen i mange tiår. Det er både uansvarlig og maktarrogant av byrådspartiene å vedta den uten diskusjon.
EirikLae SolbergEirik Lae Solberg er Høyres gruppeleder i Oslo bystyre og byrådslederkandidat.
Dagens sentrumstunnel for t-banen er en flaskehals i kollektivtrafikken. Det må derfor bygges en ny t-banetunnel mellom vest og øst. Så langt er alle politiske partier i Oslo enige.
Det er derimot stor uenighet om hvor tunnelen skal gå. Hvor tunnelen går, vil imidlertid ikke påvirke antallet T-banetog som passerer mellom øst og vest. Uavhengig av trasévalg, blir det flere og like mange avganger på alle T-banelinjene.
Det er samtidig viktig å huske på at ny jernbanetunnel under Oslo sentrum, mellom Skøyen og Oslo S også vil øke kollektivkapasiteten med økte muligheter for å bytte mellom tog og T-bane både på Skøyen, Nationaltheatret og Oslo S.
Valg av t-banetrasé må derfor sees i sammenheng med den nye jernbanetunnelen. I tillegg vil nytt signalanlegg for T-banen øke kapasiteten i dagens sentrumstunnel med inntil 25 prosent.
Høyre foreslår en tunnel fra Majorstua til Carl Berner med nye stasjoner på Bislett, Ullevål sykehus Sagene og Øvre Grünerløkka. Det vil for første gang gi et T-banetilbud til 140.000 innbyggere i tre bydeler i indre by.
Når sentrumsbydelene dekkes av T-banen, gir det også kortere reisevei for reisende fra hele byen, fordi mange flere kan reise rett dit de skal uten å bytte mellom T-bane, buss og trikk.
Byrådspartiene Ap, MDG og SV ønsker seg derimot en T-banetunnel som slynger seg rundt den vi allerede har, under Karl Johans gate. De argumenterer for at de fleste skal til sentrum, men unnlater å fortelle at en betydelig andel reisende da må bytte på Stortinget stasjon når de skal til de mest populære sentrumsstasjonene Nationaltheatret og Oslo S.
En ny tunnel som går nesten parallelt med dagens tunnel vil dessuten føre til at enda flere arbeidsplasser presses inn i området langs Karl Johans gate. Det er ikke særlig fremtidsrettet.
Nydalen har svingt seg opp
Når vi bygger T-bane, må vi nemlig ta hensyn til hvordan banen vil påvirke byutviklingen og dermed reisemønstrene i Oslo i fremtiden. En T-banestasjon gjør at det etableres nye arbeidsplasser i nærheten, gir kundegrunnlag for nye butikker, uteliv og kulturtilbud og danner attraktive boligområder.
Et godt eksempel er Nydalen, som nå utvikler seg til av byens mest populære områder. Med utbyggingen av Lørenbanen fikk innbyggere langs hele Grorudbanen tilgang til Norges største kino, et stort utvalg butikker, uteliv og attraktive arbeidsplasser kun en kort t-banetur unna. Det viser at Oslo er mer enn sentrum langs Karl Johan.
Mange Oslo-folk som hver dag står som sild i tønne på bussene mot sentrum og plages av trafikkstøy, ønsker en T-banetunnel som gir flere stasjoner og bedre T-banedekning i indre by velkommen. Selv om vi bygger ut kollektivtilbudet til områder der det kan fortettes og utvikles nye boliger, skal vi også sørge for et bedre tilbud til de som allerede bor her i dag.
Byrådspartiene, Ap, SV og MDG, viser seg i denne saken som systemforsvarere, som kategorisk avviser å se på andre løsninger for T-banen enn den de selv har lagt fram. Høyre har foreslått å utrede en løsning som både kan løse dagens flaskehals i sentrum, gi et bedre kollektivtilbud til mange flere og legge til rette for utvikling av nye områder langs deler av Ring 2.
Den nye tunnelen er en av de største investeringene i Oslos historie og vil påvirke utviklingen i byen i mange tiår. Da er det både uansvarlig og maktarrogant av byrådspartiene å legge fram ett alternativ som de mener skal vedtas uten diskusjon. Høyres alternativ kombinerer økt kapasitet med flere stasjoner i indre by. Valget til høsten vil avgjøre om det blir noe av.