I disse dager nedmonteres Flexus-systemet for godt. Her ved Stortinget T-banestasjon. Foto: André Kjernsli

Etter 13 år fjernes sperreportene på T-banen. Skandalesystemet kostet oslofolk 600 millioner kroner

Sperreportene etter det feilslåtte Flexus-prosjektet fjernes i disse dager etter å ha tjent i 13 år som symbol på elendig økonomistyring.

Publisert

Flexus-systemet var et samarbeid mellom NSB, Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk, som skulle gi de reisende ett felles billettsystem å forholde seg til i Oslo-regionen. 600 millioner kroner gikk med til de ubrukte sperreportene.

Det var i 2005, under byrådsleder Erling Lae (H) og samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp), at Oslo Sporveier satte opp Flexus-installasjonene på T-banestasjonene på Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget, Grønland og Tøyen. Systemet ble ikke brukt på den tiltenkte måten, men har likevel vært i bruk som kortleser.

Etter 13 år blir Flexus-systemet fjernet. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX

Utfordret brannsikkerheten

Den elektroniske billetten Flexus skulle erstatte papirbilletten og barrierer ble satt opp for å hindre sniking, ifølge Aftenposten.

Systemet møtte massiv kritikk, fordi:

  • Det ble vanskelig for kontrollørene å finne ut om passasjerene som strømmet til og fra hadde løst billett.
  • Kortleserne fikk kritikk for å være trege og ha dårlig batterikapasitet.
  • Det var store brannsikkerhetsutfordringer ved å ha sperre ved ut- og innganger til T-baner midt i Oslo.

Koster en million å fjerne

I 2013 uttalte byrådet at Oslo kommune ikke hadde råd til å kvitte seg med sperringene som sto til ingen nytte. Men i disse dager skjer det altså, bekrefter leder for kommunikasjon i Ruter, Sofie Bruun.

Hun opplyser at det koster rundt en million kroner å fjerne sperreportene.

Powered by Labrador CMS