�  Byrådet ønsket å presse opp bomtakstene betydelig høyere enn det som ble resultatet, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix
� Byrådet ønsket å presse opp bomtakstene betydelig høyere enn det som ble resultatet, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix

Det rødgrønne byrådet ville ha 80 kroner per bompassering i rushtiden

Det rødgrønne byrådet i Oslo gikk i 2016 inn for at en dieselpersonbil skulle betale minst 80 kroner i Oslo-ringen i rushtiden, skriver VG.

Publisert Sist oppdatert

Det viser dokumenter fra forhandlingene om Oslopakke 3, som VG har fått tilgang til.

Nå reagerer flere av politikerne som deltok i forhandlingene på det de oppfatter som en ny bompengeretorikk fra byrådet og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) etter bompengeopprøret. I slutten av mai sa Johansen til VG at « Realiteten her er at vi er enige om at smertegrensen nå er nådd for bompenger ».

— Byrådet ønsker høyere takst

Byrådslederkandidat for Høyre, Eirik Lae Solberg, mener byrådet har drevet med dobbeltkommunikasjon og anklager dem for å snu kappen etter vinden.

– Byrådet ønsket å presse opp bomtakstene betydelig høyere enn det som ble resultatet. Det står i sterk kontrast til byrådslederens siste uttalelser om at det er uaktuelt å øke bomtakstene. De har en helt annen oppfatning nå etter bompengeopprøret enn tidligere, sier Lae Solberg til VG.

— Høyre løp til Frp

Raymond Johansen avviser ikke at byrådet gikk inn for en bomtakst på mer enn 80 kroner i Osloringen, men fyrer av tilbake mot Høyres iver etter å finansiere ny E18 med bompenger:

– Når det gjelder dobbeltkommunikasjon skal vi lytte nøye når Eirik Lae Solberg snakker. Nå ønsker han mindre bompenger, men i forhandlingene ville han ha mest mulig på ny E18. Vi ble enige om et kompromiss, men dessverre løp Høyre raskt til Frp i regjeringen og fikk gjennomslag for bompengeeksplosjonen som nå kommer på E18, skriver Johansen i en epost til VG.

Johansen minner også om at han selv ikke satt og forhandlet om de nye bomtakstene, selv om han er politisk ansvarlig for disse.