Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Siden 1. juni har det vært enormt fokus på Oslos nye bomsystem med innføring av tre bomringer. Samtidig fosser bomprotest-partiet FNB frem på både riks- og Oslo-målinger.
— Det vi har registrert er at mange tror det blir veldig mye dyrere og noen er bekymret for økonomien sin. Derfor har vi diskutert ulike muligheter for å få informert alle, også de som ikke følger oss i sosiale medier og landet på at lik informasjon til alle husstander var den beste måten å gjøre det på, sier kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz ved byrådslederens kontor.
VårtOslo har i lengre tid kjent til at byrådsleder Raymond Johansen (Ap) vurderte frem og tilbake om han mente det var en god idé med brosjyren som sendes ut til alle husstander i posten. Men brosjyren VårtOslo kan presentere er imidlertid blottet for politisk budskap.
— Dette er i tråd med Oslo kommunes kommunikasjonsstrategi om at innbyggerne skal motta og kunne finne relevant informasjon. En del av mediedekningen har vært preget av upresis og feilaktig informasjon som vi har prøvd å rydde opp i, sier Gjørtz.
I ulike medieoppslag har det kommet frem mange påstander om hva det koster å kjøre gjennom bomringen. Senest i Aftenposten 22. juni hevdet FNBs toppkandidat i Oslo, Bjørn Revil, at han på strekningen Sofienberg til til Bærum brukte "noen tusen kroner i måneden" i bompenger, og at det kostet ham "150 spenn" hver dag å passere bomringene i Oslo.
Regnestykket fra FNB-toppen er imidlertid ikke i tråd med hverken Fjellinjens bomkalkulator eller informasjonsbrosjyren som nå sendes ut. Der går det frem at den månedlige utgiften for Revil vil være 1.344 kroner, eller 67 kroner og 20 øre daglig i rushtiden.
Fjellinjen og Oslo kommune påpeker at det for enkelte faktisk blir billigere med dagens tre bomringer enn systemet som var frem til 1. juni i år.
Nå har Oslo kommune bestemt seg for å forsøke å gi korrekte tall til publikum. Og det er ikke bare med brosjyre i posten.
— Vi kommer til å følge opp i sosiale medier, spesielt fra Oslo kommunes Facebook-profil med konkret informasjon om aktuelle kjøredistanser i ulike deler av byen. Samtidig vil vi fortsette å svare på spørsmål fra innbyggerne slik vi har gjort til nå, sier kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz.
Gjørtz forklarer at kostnadene ved masseutsendelsen av bominfo-brosjyrene koster litt over 600.000 kroner.
— Vi sendte ut til tre tilbydere og fikk svar fra alle tre. Vi valgte Andvord som leverte best både på pris og tempo for utsendelse. Brosjyrene kommer i posten til innbyggerne i løpet av denne uka, sier kommunikasjonssjefen.