Slik kan det bli om trikken går langs Ring 2. Trikken får egen trasé, bilen får én og syklistene får god plass i et eget felt. Illustrasjon: Placebo Effect for Ruter As/Illustrasjonsbilde

– Hvorfor er Høyre så redd for trikken?

I stedet for å jobbe videre med den ypperlige planen om trikk langs ring 2, vil Høyre heller ha T-bane der. Stikk i strid med rådene fra fagmiljøene.

Publisert

Den åpenbare løsningen på transportbehovet langs ring 2 er å erstatte et bilfelt med trikk. Men Høyre vil heller legge den nye T-banetunnelen der enn å sikre at folk i ytre by kommer seg raskt til og fra jobb.

Flertallet på Oslo Høyres årsmøte landet på riktig side og stemte ned Fabian Stangs forslag om å legge ned trikken. Likevel kan det virke som ambivalensen lever i beste velgående. I stedet for å jobbe videre med den ypperlige planen om trikk langs ring 2, vil Høyre heller ha T-bane der. Stikk i strid med rådene fra fagmiljøene.

Ikke spesielt lys ide

Høyres forslag vil ifølge Ruter forsinke ny T-banetunnel med 4-5 år. Jeg antar at pendlerne på Vestli-banen, som allerede i dag lever med fulle tog på vei til jobb, ikke synes det er optimalt å vente et halvt tiår ekstra bare fordi årsmøtet i Oslo Høyre har endt opp med det de tror er en lys idé.

Og ideen er heller ikke spesielt lys. Det er i sentrum konsentrasjonen av arbeidsplasser er klart størst, og det er i sentrum kapasitetsproblemene på T-banen må løses. Først da kan vi få doblet avgangene på banene i ytre by.

Ikke tid til å vente på Høyre

Oslo Høyre-leder Eirik Lae Solberg bør merke seg at byrådets foreslåtte trasé ligger til grunn for avtalen med Akershus fylkeskommune om finansiering av tunnelen. Vi skal ikke se bort ifra at folk i Akershus har en sterk interesse i at både Fornebubanen og Kolsåsbanen kjøres mot sentrum.

Solberg skriver selv at valg av T-banetrasé må sees i sammenheng med den nye jernbanetunnelen. Det er nettopp derfor vi ikke har tid til å vente et halvt tiår på Oslo Høyre. Vi kommer nemlig ikke i gang med jernbanetunnelen før T-banetunnelen er ferdig. Forsinkelser i etableringen av ny T-banetunnel antas å forsinke fremdriften for bygging av jernbanetunnelen tilsvarende.

Vil ikke utsette tunnelen

I tillegg blir det nødvendig å stenge ett av tunnelløpene for T-banen under bygging av jernbanetunnelen. Hvis vi da ikke har dobbel kapasitet gjennom sentrum, vil det ikke være mulig å ta T-bane gjennom sentrum under hele byggeperioden.

Høyre styrte byen i 18 år uten å prioritere ny T-banetunnel. Solberg etterspør en debatt i bystyret om traseen, og det får han nå. I likhet med Høyre, skulle vi i Oslo SV skulle gjerne hatt det for lenge siden. Men i motsetning til Oslo Høyre så vil vi ikke utsette ny tunnel i enda flere år. Det er av hensyn til folka i byen vår.

Powered by Labrador CMS