DEBATT
– Er «jugeparti» et verdig nivå for politisk diskusjon i valgkampen fra øverste ledelse i byrådet? spør Leif W. Erichsen
Foto: Tor Erik Schrøder / NTB og privat
– Nei, MDG-Einar, vi er Folkets Parti, ikke en fanatisk, grønn sekt
Skal næringslivet blomstre i sentrum på dagtid, må det åpnes for gode trafikkårer for alle med fire hjul, samt gateparkering i Kvadraturen. Kanskje opptil 100-300 plasser.
De siste årene har vi fulgt med uro hvordan Oslos næringsliv
er rammet av kriser. Først bilfritt byliv, deretter Covid-nedstenging og nå energipriser
takket være et ganske mislykket forsøk på grønt skifte.
Medlemmene våre tar ofte opp kamera og knipser
øyeblikksbilder, og da MDG-byråd Einar Wilhelmsen fikk se et 2-3 år gammelt
viralt twitterbilde fra Kvadraturen, som viser tre tomme, parallelle
sykkelveier, rant det over og beskyldningene om Folkets Parti som såkalt
«jugeparti» satt løst.
Er «jugeparti» et verdig nivå for politisk diskusjon i
valgkampen fra øverste ledelse i byrådet?
Wilhelmsen hevder nemlig at de folketomme sykkelveiene på
bildet er en av de mest populære sykkeltraseene i Oslo.
Skaper ikke mye byliv
Stemmer det? Vel. Oslo egen sykkel statistikk viser at på
årets beste dager, på tørre sommerdager, kan det være tusenvis (altså mange
tusen passeringer) daglig.
Men året har 365 dager, mange med kulde, regn eller snø. I
januar 2023 var det registrert 460 syklister daglig, altså i snitt rundt 20
stykker i løpet av en time. Én sykkel hvert 3. minutt. Ta bort 200 til/fra jobb
via «Tour de finance» så får du få andre i denne gruppen.
Sykling for de fleste som skal på jobb i Barcode vestfra er
en begrenset trafikantgruppe, som selvfølgelig også skal hensyntas i trafikal
infrastruktur. Men vi skal være en by for alle.
Årssnittet i gaten er mellom 1000-1100 daglige syklister, ca
en sykkel i minuttet, og storparten er til og fra jobb, så de er innom bydelen
noen minutter om morgen og ettermiddag. Det blir ikke mye byliv av dette. Sitt
på en krakk på Cafe Skansen og observer selv trafikkstrukturen!
Glemt sentrumsbydel
Kvadraturen er Oslos glemte bydel. En perle vil noen si.
Andre synes det minner om et mausoleum, stille som graven på dagtid, og bakhagen
til Bjørvika og Karl Johan om natten.
Men da politikerne skulle revitalisere kvadraturen, ble
gatene gravet opp, bygningsstillaser spratt opp i gatene og kundene forsvant.
Og her kommer MDGs bilfritt byliv inn; I stedet for å hjelpe
en bydel som var tom, stengte man blindt gater, fjernet gateparkering og la inn
en rekke løsrevne sykkelveier på kryss og tvers. Dette er sykkelveier som
brukes enda mindre enn den i Rådhusgaten.
Hvordan få tilbake liv i døde sentrumsområder
Det må ha vært lite eller dårlig dialog mellom kommune og
handelsstand i mange år. Et bilfritt sentrum i et begrenset område slik vi ser
i Alte Stadt i Tyskland, kan ha sine fordeler.
Men da må både parkeringshus og kollektiv stoppesteder ligge
tett rundt de aktuelle kvartalene, og parkeringen må være rimelig eller aller
helst gratis i 1-3 timer, slik det er på kjøpesentrene. MDG sin drøm om bilfritt
byliv innenfor Ring 2 eller 3 blir derfor en urealistisk våt drøm.
Skal næringslivet på dagtid blomstre i sentrum, må det
derfor åpnes for gode trafikkårer for alle med fire hjul, samt gateparkering. I
Kvadraturen. Kanskje opptil 100-300 plasser.
Dette kan gjøres som opprustning av gatene og trafikkstrukturen
for alle ulike trafikanter. Der det før var plass til fem biler mellom
tverrgatene, kan det være plass til dobbelt så mange på tverrstilte (i stedet for dagens langsgående) P-plasser. Bruk enveiskjøring og få «det store sykkelvei-behovet» inn på noen
gjennomgående strekninger.
Jugepartiet? Neppe
Oslo sentrum skal leve 365 dager i året. Det trengs
trafikkløsninger utenom høysommer og uterestaurantenes aftensol også. Til det
trenger vi endring i bystyret til høsten og en sterkere styring av de etatene
som har fått holde på alt for lenge med en krig mot alt på fire hjul.
Vi trenger i hvert fall ikke en umusikalsk debatt-tone fra
finansbyråd Wilhelmsen. Wilhelmsen er ironisk nok avhengig av bompenger for å
finansiere sin ødeleggelse for alle andre trafikantgrupper enn syklistene.