Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) under anleggsstarten for Lysaker-Ramstadsletta.

Nå er byggingen av omstridt E18-strekning utenfor Oslo i gang

I dag startet byggingen av E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Oslo. Men MDG tviler på samferdselsministerens løfter om prosjektets «grønne kvaliteter».

Publisert

– Veien fram mot ny E18 har vært lang og bratt. Jeg respekterer og forstår at mange har hatt et stort engasjement. Men på tross av at flere hardnakket har insistert på det motsatte, er dette et prosjekt med viktige grønne kvaliteter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding fra regjeringen.

Han var til stede da byggingen av E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta startet klokken 11 tirsdag.

Strekningen har vært omstridt og førte blant annet til at Miljøpartiet De Grønne og SV trakk seg fra fylkesstyret i Viken etter at samarbeidspartner Ap sikret flertall for en lånegaranti for milliardprosjektet.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) (t.v.) og finansminister Jan Tore Sanner (H) hilser på Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) under anleggsstarten.

«Tidenes miljøsvik i Oslo-regionen»

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) omtalte Aps beslutning som «tidenes miljøsvik i Oslo-regionen». Også MDGs stortingskandidat i Akershus, Kristoffer Robin Haug er skeptisk til klimagevinsten.

— Hareide hevder dette er et «miljøprosjekt». Det er det ikke. Det er et motorveiprosjekt på bilens premisser, og Ruter er tydelige på at ny E18 på ingen måte er det kollektivtransporten trenger. Køene og forsinkelsene vil fortsette, skriver Haug i en epost til NTB.

— Det samme vil klimagassutslippene, legger han til.

Første av tre byggetrinn i Vestkorridoren

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier at ny E18 betyr bedre miljø, bedre trafikkflyt og bedre kollektivtransport for svært mange.

— Støy og luftforurensning og busser som står og stamper inn mot Oslo har aldri vært god miljøpolitikk, sier Hareide.

E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt og har en kostnadsramme på 17,4 milliarder kroner. Det er det første av tre byggetrinn av E18 Vestkorridoren, som går mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Det første byggetrinnet skal etter planen åpnes i 2027.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.

Powered by Labrador CMS