Tour de Ullevålsveien. Skjerp dere syklister. Illustrasjonsfoto: jacme31/Flickr

– Du er førti, fit og farlig. Og du gir oss syklister et dårlig rykte

Publisert

Hei, kompis! Jeg har ikke lyst at vi syklister skal ha rykte på oss for å sette folk i fare på vår hasardiøse ferd mot dagens gjøremål.

Hver morgen kjører jeg nedover Ullevålsveien på sykkel fra St. Hanshaugen til Akersgata. Og hver dag blir jeg like overrasket over aggresjonsnivået på denne korte strekningen. Mens jeg er opptatt av å holde meg innenfor lovens grenser, så måker du forbi meg. Du er mann, du er i din verste alder og du sykler respektløst og selvopptatt. Rødt lys? Gjelder ikke for deg. Fotgjengere som skal over veien? De får vente. Buss som blinker seg ut av holdeplassen? Du bare øker farten og håper på det beste, uten å se hva som gjemmer seg foran.

Tour de Ullevålsveien

Risikoviljen din er skyhøy. Dødsforakten total. Og du burde vite bedre. I det siste har vi fått en oversikt fra Nasjonalt traumeregister som viser at 714 skadde syklister ble behandlet ved norske sykehus i 2015, hvorav 105 hadde alvorlige skader. Ukentlig kan vi lese om sykkelulykker i hovedstaden.

Men det tar du rennafart og blåser i. For du har tydeligvis viktigere ting som venter enn alle oss andre syklister som prøver så godt vi kan å oppføre oss på en ok måte.  Jeg lurer veldig på hvorfor du gjør dette. Ved å bryte alle trafikkregler, vil jeg anta at du på sparer toppen fire, kanskje til og med fem minutter på dette utforsegmentet.

Din jobb er sikkert viktigere enn andres. Og du har nok et betydningsfullt møte du må rekke. Jeg forstår at du antageligvis må dusje før jobbdagen kan starte ettersom du har gitt jernet som Edvald Boasson Hagen på en klatreetappe i Pyreneene. Men vet du hva? Du får meg til å se dårlig ut.

Undersøkelser viser at bilister irriterer seg over oss syklister. Kommentarfelt flommer over av hat mot tohjulinger. Og det får du søren meg begynne å ta ansvar for.

La oss gjøre sykling sexy

Oslo har ambiøse klimamål. I 2020 skal hverdagsreiser med sykkel være på 16 prosent. Dette innebærer at mange bilister må gjøre noen upopulære endringer i måten de lever på. Og det er ikke lett å få folk med på lag når det griper direkte inn i livene deres.

Derfor må vi alle være med på dette grønne filskiftet fra bilveien til sykkelfeltet.  Det skylder vi oss selv og det skylder vi jaggu meg ungene våre. Derfor må vi gjøre sykling til noe sexy og kult. Der passer ikke du inn.

Så kompis, jeg har ikke lyst at vi syklister fortsatt skal ha et rykte på oss for å være harry, fartsgale tullinger som setter folk i fare på vår hasardiøse ferd mot dagens gjøremål. Jeg vil at vi skal være stilige som danskene, eller funky som hollenderne der de sklir grasiøst gjennom bybildet.

Sist men ikke minst så er jeg ganske glad i deg, mann 40. Jeg vil ikke se deg i ulykkesstatistikken. Jeg vil bare at du skal slappe litt av, senke farten og slutte å opptre på en så dødsfarlig måte.

Du kommer nok fram likevel, skal du se.

Powered by Labrador CMS