nordisk jernbane
Tilbudet for togreisende fra Norge til utlandet er blitt nærmest halvert de siste tredve årene. Nå vil svenske SJ satse på å gi nordmenn et bedre tilbud, mens norske Vy mener det ikke er passasjergrunnlag for å gjøre det samme. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Samferdselsbyråden: — Det er på tide at oslofolk får et godt togtilbud til utlandet

Aldri før har det gått færre tog mellom Oslo og utlandet. — Nå er det på tide at oslofolk kan reise raskt og effektivt med tog ut i Europa, mener byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG).

Torsdag kunne VårtOslo melde at togtilbudet mellom Oslo og Europa er nesten halvert i løpet av de siste tredve årene.

I et klima hvor både miljøbevissthet og «flyskam» er på fremmarsj, er det på tide at oslofolk får en bedre mulighet til å reise ut i Europa miljøvennlig, mener Arild Hermstad (MDG), byråd for miljø og samferdsel.

— Nå er tiden inne for å satse skikkelig på et ordentlig togtilbud til Europa, med bedre nattog og sovevogner. Folk som ønsker å ta toget for å reise miljøvennlig, men ikke får plass. Dermed ender de opp med å fly i stedet. I Norge flyr vi nå fire ganger mer enn svenskene, sier byråden til VårtOslo.

Oslofolk flyr mindre enn før

Hermstad sier at politikere nå har en gyllen mulighet til å legge til rette for å reise miljøvennlig. Det tror han er ønsket av en stor del av befolkningen.

arild hermstad
— Det er på tide at politikerne satser på tog til utlandet, mener byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG). Foto: Ole Christian Klamas / MDG

— I Oslo og Akershus oppgir nå mer enn hver tiende innbygger at de flyr mindre enn før. Det er åpenbart en trend i tiden å ville reise mer miljøvennlig. Da må politikerne følge opp og legge til rette for folk, mener miljø- og samferdselsbyråden.

Han mener at regjeringen bør legge bort planer om svære motorveier og flyplasser, og heller investere i raskere togforbindelser mellom storbyene.

Miljøvennlig blir slått av miljøversting

Miljøbyråden mener at dagens største utfordring når det gjelder å få folk til å reise mer miljøvennlig, er tilgangen til miljøvennlig transport til en fornuftig pris.

—  I dag taper toget i konkurransen mot fly. Bare i dag går det 22 avganger med fly fra Trondheim til Oslo, mot fire tog. For morgenflyene er nattog et godt alternativ til å stå opp grytidlig for å rekke flyet, men så har vi bare 20 sovevogner i hele Norge, forteller Hermstad.

Problemet med å reise miljøvennlig ut i Europa blir enda større enn her hjemme, med dagens svært begrensede togtilbud fra Oslo og ut i den store verden.

Oslo-Stockholm annenhver time

Det svenske statlige togselskapet SJ har ansvaret for de daglige avgangene mellom Oslo og Stockholm. Siden de satte inn hurtigtoget X2000 har de opplevd en stor økning i trafikken mellom de to hovedstedene. I 2017 satte de opp antallet daglige avganger på strekningen fra tre til fem.

På grunn av arbeider på toglinjene har de nå blitt tvunget til å sette frekvensen ned til tre avganger daglig. Når arbeidene på strekningen er ferdig i 2021 vil de igjen tilby fem avganger daglig mellom de to hovedstedene.

Stephan Ray
— SJ vil satse på et bedre togtilbud mellom Norge og Sverige, lover kommunikasjonsrådgiver Stephan Ray. Foto: SJ

— I løpet av få år vil vi gå til innkjøp av nye hurtigtog. Når disse er på plass planlegger vi avganger mellom Oslo og Stockholm annenhver time, forteller kommunikasjonsrådgiver i SJ, Stephan Ray.

— Ser på nye muligheter

Det svenske togselskapet ser også på muligheter for å øke togtilbudet fra Norge mot Sverige og Danmark på destinasjonssiden.

— Vi ser på muligheten for å starte opp avganger mellom Oslo og Gøteborg allerede i 2020. Akkurat nå er det for trangt på sporene, men når nye Follobanen står ferdig vil det åpne seg muligheter, sier Ray.

Det svenske togselskapet ser også seriøst på muligheten for å kjøre tog mellom Oslo, Gøteborg og København. Også her er den store utfordringen sporkapasiteten på strekningen.

Vy: — Ikke stort nok behov for kapasitetsøkning

Jernbaneselskapet Vy (tidligere NSB) står for en stor andel av norsk togtrafikk mot Europa, med tre daglige avganger til Gøteborg. Antallet avganger skal økes med en avgang daglig fra desember. Ellers ser ikke selskapet noe stort behov for ytterligere økning i togkapasiteten mot Europa fra Oslo.

— Vi ser at det er større bevissthet på miljøet, men enn så lenge har det ikke vært så massivt at det har vært snakk om å innføre flere nattog til utlandet igjen, sier pressesjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby.

Har dialog med våre nordiske naboer

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Anders B. Wærp (H), er i utgangspunktet enig med ledelsen i Vy når det gjelder årsaken til nedgangen i antallet utenlandstog til og fra Norge.

Anders B. Wærp
Statssekretær i samferdselsdepartementet, Anders B. Wærp (H). Foto: Samferdselsdepartementet

— Det finnes rett og slett ikke passasjergrunnlag for å kunne tilby større kapasitet, sier han til VårtOslo.

Departementet er likevel i gang med å se på muligheten for et nærmere samarbeid med våre nordiske naboer for å få til en bedre utnyttelse av dagens togmateriell i Norge, Sverige og Danmark.

— Vi har en god dialog med våre naboland når det gjelder jernbanen og det å skape et godt felles togtilbud. Ikke minst ser vi på hvordan vi best mulig kan få utnyttet de ressursene som finnes i de tre lands togselskaper på en best mulig måte, sier Wærp.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer