I 2024 skal alle de 87 nye trikkene være på plass i Oslo. Foto: Sporveien

Siemens tapte saken mot Sporveien. Byens anskaffelser av nye trikker er tilbake på skinnene

Oslo byfogdembete gir Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og den spanske leverandøren.

Publisert

Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere nye trikker til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette.

Sporveien tildelte 11. juni 2018 kontrakten på leveranse av Oslos 87 nye trikker til det spanske selskapet Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF). Tilbudet fra CAF skåret høyest på teknisk løsning og var best på pris, konkluderte Sporveien.

Leverte midlertidig forføyning

Men denne avgjørelsen slo ikke Siemens seg til ro med. Selskapet leverte 26. juni i år en midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete for å få stoppet signeringen av avtalen med CAF. Som en del av saken fremmet Siemens også et krav om innsyn i kontrakten og dokumenter fra forhandlingene med CAF.

Sporveien vurdert derimot at innholdet i dokumentene var å regne som taushetsbelagt informasjon og forretningshemmeligheter og ønsket ikke åpne for innsyn. Saken ble behandlet ved Oslo byfogdembete for en måned siden. Og nå har retten konkludert med å avvise Siemens krav. Siemens trakk deretter hele saken fredag 14. september. Dermed kan kontrakten med CAF signeres.

– Har fulgt lovverket

– Sporveien har gjennomført alt arbeid med trikkeanskaffelsen i henhold til de lover og regler som gjelder for offentlige anskaffelser, sier ansvarlig for trikkeanskaffelsen i Sporveien, Marianne Vik i en pressemelding.

Målet er at alle de nye trikkene skal være på plass i Oslo i løpet av 2024.

Powered by Labrador CMS