Stor støtte for elsparkesykkel-utleie i Oslo
Men de aller fleste mener at tilbudet må reguleres. Sjefen for elsparkesykkel-firmaet Voi, Christina Moe Gjerde, etterlyser politisk lederskap fra Oslo-byrådet for å unngå kaos.
Voi-sjef Christina Moe Gjerde viser til en undersøkelse gjennomført den 14. oktober av analysebyrået Infact, på oppdrag fra utleieaktøren Voi. I undersøkelsen ble over 1.000 personer i Oslo spurt «Hva er din holdning til utleie av elsparkesykler i Oslo?». Svarene var:
- Bør være tillatt som i dag: 14,9 prosent
- Bør være tillatt, men tilbudet må reguleres: 66,9 prosent
- Bør forbys: 14,2 prosent
- Vet ikke: 4 prosent
– Undersøkelsen viser at elsparkesykkelen er etterspurt og ønsket i hovedstaden, men tilbudet må reguleres og legges til rette for, sier Gjerde i en pressemelding.
Feilparkerte elsparkesykler
Et annet spørsmål som ble stilt var «Hvem bør bære ansvaret for feilparkerte elsparkesykler?». Her var svarene:
- De som bruker og parkerer elsparkesyklene: 45,1 prosent
- Utleieaktørene: 39,7 prosent
- Byrådet og administrasjonen i Oslo kommune: 6,8 prosent
- Regjeringen: 1,7 prosent
- Vet ikke: 6,7 prosent
København forbyr utleie
Nylig ble det klart at København forbyr utleie av elsparkesykler på gaten i store deler av byen. Moe Gjerde mener Oslos befolkning ikke bør lide samme skjebne, og gjentar oppfordringen til byrådet i Oslo om å igangsette en lokal regulering med offentlig anbud.
– Oslo er størst bruk av elsparkesykler per innbygger, og kan bli en pioner på tilrettelegging for mikromobilitet. En lokal regulering vil sikre forutsigbarhet og planlegging for dette. Det vil også gjøre at utleieaktørene kan konkurrere på like vilkår, sier Moe Gjerde.