— Miljøbyråd Sirin Hellvin Stav blander kortene. Sukssessen i kollektivtrafikken i Oslo er ikke kommet som konsekvens av at buss er på anbud, tordner lederen i Sporveisarbeidernes forening, Ola Floberg.Foto: Oslo Sporveiers Arbeiderforening
Fagforeningstopp i Sporveien kraftig ut mot uttalelse fra miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG): - Hun blander kortene
Miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) mener det er bred politisk støtte for bussruter på anbud i Oslo. Nå får hun kraftig motbør fra fagforeningsleder Ola Floberg i Sporveien. — Hvor bred er støtten når både SV og Rødt er mot?
I helgen hadde NRK Dagsrevyen en reportasje der både Sporveissjef Cato Hellesjø og bedriftens største fagforening, Oslo Sporveiers Arbeiderforening, fortalte hvor vellykket organiseringen av kollektivtilbudet i hovedstaden er blitt.
Fellesbudskapet fra toppsjefen i Sporveien og selskapets fagforening kommer også frem i en nettartikkel NRK har publisert. Hellesjø får der spørsmål om det er en fordel å slippe konkurranseutsetting.
— Ja, for det tar òg fokus. Og i den grad vi kan fokusere bare på å drive kvalitativt, sikker og effektiv kollektivtrafikk hver dag, så får vi alle kreftene til å gå i en retning og da blir vi sterke, sier Cato Hellesjø.
Annonse
Toppsjefen i Sporveien sikter til at kollektivselskapet har full kontroll på alle trikker og T-baner.
I tillegg har Sporveien, gjennom sitt datterselskap Unibuss, nå vunnet tilbake rundt 90 prosent av alle konkurranseutsatte bussruter i Oslo. Kun i sørlige Oslo er nå buss kjørt av et privateid selskap.
I 2006 opprettet et borgerlig byråd og bystyreflertall administrasjonsselskapet Ruter. Hovedformålet var å stykke opp og konkurranseutsette så mye som mulig av kollektivtrafikken i Oslo.
Det er her kjernen i konflikten som nå har oppstått mellom Sporveien fagforening og miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).
— Dagens modell har bred politisk støtte
I NRK-artikkelen refereres det til en epost fra Stav der hun skriver at Ruter har bred politisk støtte og er vellykket:
"Dagens organisering av kollektivtilbudet i Oslo og tidligere Akershus har vært og er svært vellykket. Det er ingen andre byer i Norge som har like stor del av befolkningen som reiser kollektivt. Dagens modell med et felleseid selskap har bred politisk støtte i Oslo og Viken, og vi har ingen planer om å endre på dette."
— Stav blander kortene. Sukssessen i kollektivtrafikken i Oslo er ikke kommet som konsekvens av at buss er på anbud, tordner lederen i Sporveisarbeidernes forening, Ola Floberg.
Han sier også at reportasjen i Dagsrevyen viser det motsatte av hva miljøbyråden sier. Og viser til at mens administrasjonsselskapet Ruters kostnader vokser for hvert år, så har Sporveien redusert utgiftene med en milliard kroner hvert år de siste årene.
— Bred støtte når SV og Rødt er mot?
— Poenget er at drift i egenregi gir en mer kvalitativ, effektiv og sikere kollektivtrafikk, skriver Floberg på fagforeningens Facebook-side.
Fagforeningslederen viser også til at MDGs byrådspartner SV har programfestet å ikke sette bussruter ut på anbud. Floberg påpeker at dersom MDG og SV er uenig, så er byrådet splittet i synet på bussanbud.
I SVs program for inneværende periode står det:
"SV vil jobbe for at anbudsansetting av kollektivtransport i Ruter avvikles etter hvert som anbudskontraktene går ut."
— I tillegg til SVs programfesting om å kutte ut anbud i kollektivtrafikken har også Rødt tydelig gitt signal om at partiet ønsker å legge ned Ruter. Hvor bred er egentlig den politiske støtten Sirin Hellvin Stav sikter til, spør Ola Floberg.