DEBATT
- Hvorfor må Ensjøs faglige plangrunnlag fra før voldtas for å innpasse ei mulig discokule, eller sammensatte kornsiloer som andre har kalt det, spør Harald Bøvre i dette innlegget.
Illustrasjon: Rodeo og Nordic arkitekter / NRK, Privat (innfelt)
- Jeg har et spørsmål om NRKs planlagte discokule av et bygg på Ensjø
- Skal discokula eventuelt glitre rytmisk i juletiden og varme Oslos befolkning av folkeopplysningskildens rent konkrete stråler? For meg blir dette NRK-bygget eventuelt noe som vil få selv Jens Pikenes til å føle seg anonym.
Først som sist; jeg er fullstendig klar over at illustrasjonen av hvordan NRKs nye hovedkontor på Ensjø kan komme til å se ut til slutt langt i fra er avgjort. Dog velger NRK og Rodeo å legge ut en skisse så da fisker de vel litt etter respons.
En gedigen lyspære på Ensjøhøyden
I 1977 kom jeg kjørende over et fjellpass i Nevada og så ei glitrende kule midt ute i den kølsvarte natta. Det var mitt synsmøte med Las Vegas som 17-åring. Synet har festet seg, og det dukker opp med ujevne mellomrom når jeg er rundt i verden.
Det dukket opp med én gang da jeg så skissen til nytt hovedkvarter for NRK.
En ting får være å bygge et eventyrsted som Las Vegas midt i ingenmannsland i et land som alltid har vært opptatt av det helt eventyrlig ekstraordinære for å dyrke forbrukerkulturen.
Noe annet er det å plassere noe som blir skissert som en gedigen lyspære på Ensjøhøyden.
Skal den eventuelt glitre rytmisk i juletiden og varme Oslos befolkning av folkeopplysningskildens rent konkrete stråler? For meg blir dette bygget eventuelt noe som vil få selv Jens Pikenes til å føle seg anonym.
Hva tilfører konstruksjonen Ensjø?
Hva tilfører evt en konstruksjon, selv sett bort fra lyselementet, omgivelsene på Ensjø? Ensjø er fortettet, men 50000 kvm på 14000 kvm tomt i området er vel som å putte en 15 cm høy propp i badekaret – skade kan fort oppstå, kun spesielle interesser kan føle nytte?
NRKs anlegg på Marienlyst var og er absolutt introvert, men det ville vært et helvete om det var «selvlysende», jeg har bodd i området mange år. Den gamle radiobygningen er etter min mening kul, men den tilbyr intet til omgivelsene.
Det andre er ræl. Hva vil det nye hovedkontoret slik det er skissert tilføre Ensjø? Jeg ser det bare ikke, og jeg kan ikke se at jeg vil være stolt over å kunne vise frem fra byens gulv at «her har vår offentlig forsørgete kringkaster betalt en tomtebelastning på 16000 kr pr kvm for kontorer», enten for at de ansatte skal kunne se drømmende utover Oslo, eller for at det blir verdens dyreste reklameskilt.
Voldtas for ei discokule
Hvem andre enn politikere og NRKs ansatte bryr seg egentlig om hvor NRK er plassert? Hvorfor må Ensjøs faglige plangrunnlag fra før voldtas for å innpasse ei mulig discokule, eller sammensatte kornsiloer som andre har kalt det? (Det hjelper ikke overfor meg at skissen har både trær og solceller på taket….)
Problemet er tomta
Problemet er egentlig at tomta, fordi den er på Ensjø – og akkurat DER på Ensjø, er altfor liten. Byutvikling handler om å gi noe til byen. Her synes det som at det primære er å ta; bare for å presse NRK inn på en måte som gjør at ansatte bosatt i Ullevål Hageby og på Marienlyst eller Fagerborg ikke må ta for tunge valg i forhold til arbeidsgivers plassering.
Ikke alle renderinger er gode utspill eller innspill; det er vel fra tidligere absolutt slått fast. Men sammenligningen noen har gjort i forhold til Munch går jeg ikke god for. Det er et annet case.
Ikke alle elsker NRK så høyt at de synes det er greit å bare bøye seg fremover, men personlig er jeg uansett glad for at vi har en offentlig kringkastingskanal.