Forurensningen fra dieselbiler blir til potensielt helsefarlig svevestøv. Foto: Kay Asbjørn Schjørlien

Byrådsleder Raymond Johansen utsetter tredobling av dieselbil-takstene i bomringen

– Vi utsetter tredoblingen av bomtakstene for dieselbiler på sterkt luftforurensede dager, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til VårtOslo.

Onsdag ga samferdselsdepartementet grønt lys til at Oslo og Akershus kan innføre miljødifferensierte bomtakster. Tillatelsen ligger i den såkalte Forskrift om mellombelse auka bompengetakstar i Oslo. Men fullmakten gjelder ikke det rødgrønne byrådets planer om å tredoble taksten for dieselbiler på dager med helsefarlig Oslo-luft.

Et slikt tiltak krever nemlig en ny søknad med full, tidkrevende høringsrunde. Dessuten har et enstemmig Oslo bystyre slått fast at både bensinbiler og lavutslipps dieselbiler med såkalt Euro VI-standard er unntatt en eventuell tredobling av bomtakster.

Vil ikke straffe næringslivet

– Vi har også stor forståelse for særlig næringsdrivende som har investert i mer miljøvennlige lavutslipps dieselbiler med såkalt Euro VI-standard og ønsker ikke å straffe dem, sier byrådslederen.

Raymond Johansen og Lan Marie Berg utsetter økte avgifter på dieselbiler. Foto: Arnsten Linstad

Men hverken byrådsleder Raymond Johansen (Ap) eller miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) legger skjul på at de mener samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) har brukt alt for lang tid på å behandle søknadene om miljødifferensierte takster i bomringen.

– Samferdselsdepartementet har brukt over ett år på å behandle søknaden vår om innføring av takstene. Samtidig har bystyret i Oslo enstemmig vedtatt at bensinbiler og dieselbiler med Euro VI skal ha unntak for tredobling på luftforurensede dager. Dessverre er det per i dag ikke teknisk mulig å få på plass disse unntakene i Autopass-ordningen. Dessuten må slike endringer ut på en høringsrunde. Derfor blir det ikke tredobling av takstene denne vinteren, sier byrådsleder Johansen.

Ble informert av VårtOslo

Forvirringen var stor under bystyrets budsjettbehandling onsdag kveld, da både Høyre og Frp mente byrådsleder Raymond Johansen og det rødgrønne byrådet ikke fulgte det enstemmige bystyrevedtaket som gir bensinbiler og Euro VI-biler unntak fra tredoblede akuttakster. Det var VårtOslo som til slutt opplyste Frps gruppeleder, Carl I. Hagen, om at det rødgrønne byrådet nå utsetter den kraftige økningen av bomtakster på luftforurensede dager.

VårtOslo opplyste Frps gruppeleder, Carl I. Hagen, om det byrådets utsettelse av den kraftige økningen av bomtakster. Foto: Arnsten Linstad

– Frp aksepterer selvfølgelig restriksjoner på dager der luften folk puster inn beviselig er skadelig. Men det rødgrønne byrådet er nødt til å forholde seg til at vi i bystyret er krystallklare på at tredobling av takster ikke skal gjelde for bensinbiler eller dieselkjøretøyer med Euro VI-standard, sa en bestemt Carl I. Hagen onsdag kveld.

Miljøbyråden måtte forklare

Til slutt måtte miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) gå på talerstolen og forklare medlemmene av bystyret hva som egentlig lå i tillatelsen fra samferdselsdepartementet.

– Det stemmer ikke at byrådet ikke har fulgt opp bystyrets enstemmige vedtak om unntak for bensinbiler og dieselbiler med Euro VI-standard. Men vi var nødt til å søke sammen med Akershus om å innføre differensierte takster, og staten har brukt veldig lang tid på å behandle saken. Nå krever unntakene ved eventuell tredobling av takster på sterkt forurensede dager en ny søknad med høringsrunde, sa miljøbyråden.

Ingen straffegebyr for å sove i bystyret

Dette innebærer at den eksisterende ordningen med å innføre midlertidig forbud for dieselbiler på sterkt forurensede dager også vil gjelde for vinteren 2017/18.

Så spørs det om budsjettrette bystyrepolitikere nå har skjønt at det rødgrønne byrådet faktisk følger det enstemmige vedtaket fra byens fremste tillitsvalgte. Det finnes nemlig ingen straffegebyrer for å sove i bystyrets budsjettbehandling.

Powered by Labrador CMS