Mandag var en spesiell dag i Oslo Havn. Da åpnet nemlig Norges første og største offentlige ladestasjon for tungtransport.
El-lastebilene
som sto oppstilt ved den nye ladestasjonen på Grønlia feiret med å blåse tre ganger i
hornet.
Byrådssekretær Lars Gravråk (Ap) i byrådsavdeling for næring konstaterte ved åpningen at ladestasjonen blir den første i et kommende nettverk for ladestasjoner for
tyngre kjøretøy i Oslo.
Tett på E18
I tillegg til den nyåpnede
stasjonen på Grønlia, finnes for øvrige offentlige ladepunkter på Filipstad på vestsiden av havna.
Ved stasjonen på Grønlia er det seks ladepunkter side om side, som
kan lade på høy effekt med inntil 300 kW.
Annonse
Bygd med mulighet for utvidet effekt
og plassert nært E18, sentrum, containerterminalen og hele Oslo Havn.
– Det er en glede å få åpne Norges største, offentlige
ladestasjon, skreddersydd for tunge kjøretøy, sa byrådssekretæren
— Gratulerer til Oslo havn, bymiljøetaten og Recharge som har jobbet godt sammen på prosjektet, konstaterte Gravråk ifølge en pressemelding fra Oslo Havn.
– Snart en grønn korridor
Gravåk stilte i næringsbyråd Rina
Mariann Hansen(Ap)csitt fravær.
– Med ladestasjoner i havna og flere
utslippsfrie skip og ellastebiler, får vi snart en grønn
korridor mellom Oslo havn og havner i Europa uttaler byråden i pressemeldingen.
- Det betyr at varer kan
fraktes utslippsfritt hele veien fram til kundene. Det er et
stort fremskritt, sier Hansen.
Plan- og utbyggingsdirektør Espen
Dag Rydland i Oslo Havn KF supplerer byrådens uttalelser på følgende vis:
– Sjøtransporten er
miljøvennlig fordi varene reiser kollektivt. Ett containerskip tilsvarer
en lastebilkø på ti kilometer. Tenk hvor stor miljøeffekt
det får hvis denne køen ikke slipper ut eksos. Når
skipene også blir utslippsfrie, blir miljøeffekten enda større.
– Gleder meg til den dagen
Bystyret i Oslo vedtok i 2020 at
kommunen i samarbeid med transportnæringen skal gjøres til foregangsby for
utslippsfri tungtransport som del av et helhetlig mål om å redusere
klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030, sett opp mot nivået slik det var
i 2009.
– Vi må samarbeide med
innbyggerne, næringslivet og alle andre relevante aktører for å få ned
utslippene, det gjelder ikke minst
transportnæringen. Ladestasjoner er en forutsetning for å
elektrifisere fremtidens tungtransport. Jeg gleder meg til den dagen alle
tyngre kjøretøy lader istedenfor å benytte fossilt drivstoff, sier byråden.
Fra 2025 stiller Oslo kommune
krav om nullutslipp- og biogasskjøretøy ved alle egne anskaffelser.
– Når bransjen er villig til å
kjøpe utslippsfrie tunge kjøretøy, er det helt nødvendig at vi
får flere lade- og biofyllestasjoner, understreker hun.
– Helt avgjørende
– Ladestasjoner er
helt avgjørende for at transportnæringen skal kunne omstille seg og skifte til
elektriske lastebiler. Våre medlemsbedrifter svarer at for dårlige
lademuligheter er den største barrieren for å anskaffe lastebiler med annet
drivstoff enn diesel, uttaler Geir A. Mo, administrerende direktør
i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), i pressemeldingen.
– Ladestasjonen på
Grønlia er en svært lovende start, men behovet er stort og
ladeinfrastrukturen må bli langt større for en storstilt omstilling. Først og
fremst må det legges til rette for at også kommersielle aktører bygger og
drifter ladestasjoner. På veien mot en utslippsfri transportnæring kan vi
også øke tillate vektklasser, og sikre mer biodrivstoff og HVO for en raskere
omstilling, legger han til.
Oslo kommune,
ved Klimaetaten, har opprettet et klimatilskudd så flere aktører kan søke om å
bygge lade- og fyllestasjoner.
I Oslopakke 3 er det tilrettelagt for fritak
i bomringen for tunge kjøretøy som går på elektrisitet, hydrogen og
biogass. Ordningen gjelder for lettere vektklasseover 3500 kg og
varer foreløpig frem til 2027.