Til sammen 55 hurtigladere, fordelt på åtte ulike steder er i ferd med å bli klargjorte i Oslo for tiden.Foto: Mari Fossheim
Oslo kommune gir 25 millioner i støtte til hurtigladere for lastebiler og busser. Bygges i Alna og Stovner
Oslo kommune gir støtte til 27 nye offentlig ladepunkter. Det innebærer at det til sammen skal bygges 55 hurtigladere med kommunal støtte for lastebiler og busser i Oslo frem mot sommeren 2024.
I fjor var 24 prosent av alle solgte lastebiler over 3,5
tonn i Oslo elektriske. Dette krever at også ladeinfrastrukturen kommer på
plass. Derfor vil kommunen ha fortgang i utbygging av ladestasjoner spesielt
tilpasset tunge kjøretøy.
For å sikre lademuligheter for tungtransporten langs veien
lanserte klimaetaten høsten 2022 en tilskuddsordning for offentlig
tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy. Etter første søknadsfrist ble
det gitt tilsagn til etablering av tre ladestasjoner med til sammen 28
ladepunkter for tunge kjøretøy.
To hurtigladere
Nå vil de tre aktørene Oslobuss, Eviny og Recharge bygge 27
nye ladepunkter i Oslo. Sammen med de 28 ladepunktene som ble innvilget i
forrige søkerunde skal det altså bygges 55 hurtigladere for tunge kjøretøy i
tiden som kommer. Før ordningen ble lansert fantes det kun to offentlig
tilgjengelige ladepunkt for tunge kjøretøy på Filipstad.
– Samtlige søknader vi mottok denne runden var sterke og
skåret høyt på våre kriterier. To av søkerne etablerer ladere med effekt på
minimum 350 kW fra begynnelsen av, sier Bergljot Tjønn, teknologirådgiver i klimaetaten i en pressemelding.
Annonse
Verdens første utslippsfrie storby
Det betyr at kjøretøy som kan motta dette kan lade raskere
enn dersom de måtte lade på 150 kW.
– Oslo er en foregangsby for utslippsfri tungtransport.
Takket være målrettet satsing ble 2022 det store gjennombruddet for lastebiler
som går på elektrisitet eller biogass. Små og store Oslo-bedrifter faser ut
fossile kjøretøy og kommunen bidrar i spleiselaget for å bygge ut nok
ladestasjoner for buss og lastebil. På lag med næringslivet og innbyggerne skal
vi bli verdens første utslippsfrie storby i 2030, sier Sirin Hellvin Stav,
byråd for miljø og samferdsel.
Tungtransporten står for en fjerdedel av utslippene fra
veitrafikken og 14 prosent av de totale utslippene i Oslo. Skal byen lykkes med
å nå målet om en utslippsfri by innen 2030 er vare- og nyttetransporten nødt
til å gå over på elektrisitet eller biogass.
De nye ladestasjonene skal bygges i bydelene Alna og
Stovner, områder der mye av tungtransporten i og gjennom Oslo går. Det finnes
flere store terminaler i Alnabru-området, der flere av de nye ladestasjonene
skal etableres.
De nye ladestasjonene
vil, sammen med ladestasjonen for tunge kjøretøy på Filipstad og den kommende
på Grønlikaia, danne et nettverk av hurtigladere for tunge kjøretøy fordelt på
ulike steder i Oslo. Alle hurtigladerne er klargjort til minst 350 kW og vil
være offentlig tilgjengelige og døgnåpne.