hurtigladere
Til sammen 55 hurtigladere, fordelt på åtte ulike steder er i ferd med å bli klargjorte i Oslo for tiden.

Oslo kommune gir 25 millioner i støtte til hurtigladere for lastebiler og busser. Bygges i Alna og Stovner

Oslo kommune gir støtte til 27 nye offentlig ladepunkter. Det innebærer at det til sammen skal bygges 55 hurtigladere med kommunal støtte for lastebiler og busser i Oslo frem mot sommeren 2024.

Publisert

I fjor var 24 prosent av alle solgte lastebiler over 3,5 tonn i Oslo elektriske. Dette krever at også ladeinfrastrukturen kommer på plass. Derfor vil kommunen ha fortgang i utbygging av ladestasjoner spesielt tilpasset tunge kjøretøy.

For å sikre lademuligheter for tungtransporten langs veien lanserte klimaetaten høsten 2022 en tilskuddsordning for offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy. Etter første søknadsfrist ble det gitt tilsagn til etablering av tre ladestasjoner med til sammen 28 ladepunkter for tunge kjøretøy.

hurtiglader for elbiler
Denne offentlig tilgjengelige hurtigladeren står på Filipstad.

To hurtigladere

Nå vil de tre aktørene Oslobuss, Eviny og Recharge bygge 27 nye ladepunkter i Oslo. Sammen med de 28 ladepunktene som ble innvilget i forrige søkerunde skal det altså bygges 55 hurtigladere for tunge kjøretøy i tiden som kommer. Før ordningen ble lansert fantes det kun to offentlig tilgjengelige ladepunkt for tunge kjøretøy på Filipstad.

Bergljot Tjønn
Klima- og energifondet gir denne uken støtte til 27 nye offentlig tilgjengelige ladepunkt øremerket tunge kjøretøy. Her teknologirådgiver i klimaetaten, Bergljot Tjønn.

– Samtlige søknader vi mottok denne runden var sterke og skåret høyt på våre kriterier. To av søkerne etablerer ladere med effekt på minimum 350 kW fra begynnelsen av, sier Bergljot Tjønn, teknologirådgiver i klimaetaten i en pressemelding.

Verdens første utslippsfrie storby

Det betyr at kjøretøy som kan motta dette kan lade raskere enn dersom de måtte lade på 150 kW.

– Oslo er en foregangsby for utslippsfri tungtransport. Takket være målrettet satsing ble 2022 det store gjennombruddet for lastebiler som går på elektrisitet eller biogass. Små og store Oslo-bedrifter faser ut fossile kjøretøy og kommunen bidrar i spleiselaget for å bygge ut nok ladestasjoner for buss og lastebil. På lag med næringslivet og innbyggerne skal vi bli verdens første utslippsfrie storby i 2030, sier Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø og samferdsel.

Bygges i Groruddalen

Tungtransporten står for en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken og 14 prosent av de totale utslippene i Oslo. Skal byen lykkes med å nå målet om en utslippsfri by innen 2030 er vare- og nyttetransporten nødt til å gå over på elektrisitet eller biogass.

De nye ladestasjonene skal bygges i bydelene Alna og Stovner, områder der mye av tungtransporten i og gjennom Oslo går. Det finnes flere store terminaler i Alnabru-området, der flere av de nye ladestasjonene skal etableres.

De nye ladestasjonene vil, sammen med ladestasjonen for tunge kjøretøy på Filipstad og den kommende på Grønlikaia, danne et nettverk av hurtigladere for tunge kjøretøy fordelt på ulike steder i Oslo. Alle hurtigladerne er klargjort til minst 350 kW og vil være offentlig tilgjengelige og døgnåpne.

Powered by Labrador CMS