lastebil varelevering oslo sentrum
Varelevering i sentrum. Foto: Susanne Skaug

Oslo FrP: — Byrådets tiltak mot forurensning fra tungtransport er symbolpolitikk

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MdG), innfører gebyrbasert lavutslippssoner for kjøretøy i sentrum. Katastrofal samferdselspolitikk, mener Oslo FrP. 

— Byrådet lanserer nok en gang ren symbolpolitikk som løsning på et problem som i realiteten ikke eksisterer. Dette mener Oslo FrPs samferdselspolitiske talsmann, Tommy Skjervold. Han er hoderystende, og mener tiltaket kun vil føre til økte utgifter til byråkratiet.

Tommy Skjervold i Oslo FrP. Foto: Oslo kommune

— Det er vanskelig å se på dette som noe annet enn at Raymond Johansen og Arbeiderpartiet har latt seg presse til å hjelpe et desperat MdG med et valgkamputspill. Gebyret vil hverken bringe penger inn eller minke trafikken nevneverdig. Det er kun økte kostnader til byråkratiet for å administrere dette som vil stå som eneste målbare effekt.

Ny teknologi innen to år

Han påstår transportnæringen i Norge er fremtidsrettet og allerede gode på å benytte seg av ny teknologi.

— Den naturlige utskiftningen skjer allerede helt uavhengig av hva Byrådet foretar seg. Bransjen selv sier i tillegg at de aller fleste allerede har nyeste teknologi og at det innen to år vil gjelde så godt som alle, poengterer Skjervold.

Skjervold får støtte av stortingsrepresentant for Oslo, Christian Tybring-Gjedde.

— Vi har siden Raymond Johansen kom til makten sett hva Ap er villige til å la seg presse til. Det er ikke det lille antallet MdG-velgere som rammes av den katastrofale samferdselspolitikken, der de sykler rundt i nabolaget til byråd Berg. Det er vanlige og hardtarbeidende folk som blir sittende igjen med regningen for slike kostbare og nytteløse inngrep.

Mener Byrådet feilprioriterer

Tybring-Gjedde peker på at det er mange gode tiltak som heller burde prioriteres i Oslo.

— Det er klart at regningen for nærings- og familiefiendtlig politikk må gå på bekostning av noe. Jeg kan ikke fatte at Byrådet prioriterer meningsløs symbolpolitikk over økt satsing på sykehjem og hjemmetjenester.

Tommy Skjervold og Christian Tybring-Gjedde er enige om at dette tegner et illevarslende bilde av hvilke konsekvenser et regjeringsskifte kan få etter høstens valg og mener det er en klar oppfordring til velgerne å si «nok er nok», samtidig som de tar et oppgjør med Arbeiderpartiet.

Lavmål fra FrP

Byrådssekretær for Miljø og Samferdsel, Anja Bakken Riise. Foto: Privat

Byrådssekretær for miljø og samferdsel, Anja Bakken Riise (MdG), mener utspillet fra FrP er lavmål.

— Hvordan er det mulig å si at den helseskadelige luften i Oslo ikke er et problem? Det lever over 200.000 mennesker i soner med for høy luftforurensning. I følge folkehelseinstituttet dør 185 mennesker i Oslo for tidlig hvert år, som følge av den høye luftforurensningen.

Hun mener dette er nok et eksempel på at FrP setter bilen foran folks helse.

— Innføring av lavutslippssone i Oslo er ikke et sært påfunn fra Byrådet og MdG. I virkeligheten vil innføringen av lavutslippssoner i Oslo være en del av en internasjonal trend for å stagnere helseskadelig luftforurensning som følge av biltrafikk.

Setter folks helse først

Ifølge European Environment Agency (EEA), forårsaker utslippene fra kjøretøy og sentralvarmeanlegg at 71.000 mennesker dør for tidlig i Europa hvert år. Det er dette som gjør at byer som Berlin, Roma, London og Paris innfører sine varianter av lavutslippssoner.

— At FrP ikke vil ta konsekvensene av den helseskadelige luftforurensningen fra trafikk på alvor, får stå for deres regning. Jeg er glad for å sitte i et byråd som setter folks helse først, forteller Bakken Riise.

Hun understreker at kommunen vil bruke inntektene fra ordningen på en god måte.

— Pengene som hentes inn fra de mest forurensende lastebilene skal øremerkes til målrettede miljøtiltak, som for eksempel energistasjoner for utslippsfrie kjøretøy. Samlet sett vil vi få inntekter fra å innføre ordningen, som vil brukes til å gjøre det enklere og mer lønnsomt å velge miljøvennlig transport.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer