Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
DEBATT
– Lokalisering av utenriksfergene på Filipstad virker uaktuelt. Det er godt nytt
– Bystyret skal snart bestemme hvor utenriksfergene skal ha terminal i framtiden. Det er uenighet blant politikerne og mellom kommunens etater om Vippetangen eller Kongshavn er best egnet. Hva blir resultatet?
For fire år siden vedtok bystyret områdereguleringen for
Filipstad. Som forutsetning for å støtte forslaget fra det tidligere byrådet,
krevde Venstre at framtidig lokalisering av utenriksfergene ble utredet. Både
Filipstad/Hjortnæs, Vippetangen og Kongshavn ble vurdert.
Utredningen viste at det er store fordeler ved å samle utenriksfergene i én terminal, og den påpekte store muligheter for byutvikling og naturrestaurering på Filipstad ved å fjerne den nåværende fergeterminalen på Hjortnes.
Vil påvirke fuglelivet
Oslo Havn foretrekker en felles fergeterminal på Vippetangen for å kunne utvikle Kongshavn for godstrafikk. Plan- og bygningsetaten argumenterer for å ha terminalen i Kongshavn.
I høringsrunden frarådet Naturvernforbundet i Oslo og Akershus en fergeterminal på Filipstad, men trakk også fram betydelige negative natur- og miljøkonsekvenser ved en fergeterminal i Kongshavn.
Problemene ved fergeanløp blir større enn for godstrafikken fordi fergene er større og har kraftigere propeller. Høye bølger vil påvirke fuglelivet og biologien i fjæresonen. Det er viktig å ta vare på hekkeområdet for måker, ærfugl og hvitkinngås. Det er et stort antall rødlistede sjøfuglarter som har sitt leveområde i området.
Gode nyheter
Det er ulikt syn i kommunens etater. Mens plan- og bygningsetaten går inn for Kongshavn, vil bymiljøetaten og klimaetaten ha fergeterminal på Vippetangen. Det gjør saken litt vanskelig for byrådet.
Lokalisering på Filipstad/Hjortnæs ser ikke til å være aktuelt. Dette er gode nyheter for de som er opptatt av en spennende byutvikling på Filipstad og betydelige grønne områder der det i dag er asfalt. Hva vil bystyret falle ned på?