De første bildene av de nye trikkene til Oslo, SL 18. Vinteren 2020-2021 kommer de nye trikkene til hovedstaden. Nå er en 18 meter lang prototype ferdig produsert i Spania. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien / NTB scanpix

Ja, det ER færre sitteplasser på de nye trikkene

Bildene av de nye trikkene på vei til Oslo har fått mange til å frykte at det kan bli færre sitteplasser enn på dagens Italia-trikker. Det viser seg å stemme. Sporveien sier at det gir bedre plass til blant annet rullestoler og barnevogner.

Tidligere denne uken ble bildene av de nye trikkene som Oslo får i 2020-21 offentliggjort. Bildene viser blant annet et større frigjort innvendig areal, noe Ina Helen Østby fra Sporveien mener er nødvendig for å gjøre trikken tilgjengelig for flere brukergrupper.

— De nye trikkene har en kapasitet på 220 passasjerer, hvorav 56 sitteplasser. Det er litt lavere antall sitteplasser enn det som er på de lengste trikkene vi har i Oslo fra før, sier hun.

Ina Helen Østby fra Oslo Sporveier forklarer at trikkenes åpne arealer er til for større bevegelighet og tilgjengelighet. Foto: Unibuss

Dermed blir det færre sitteplasser og flere ståplasser. Men ifølge Østby handler det ikke kun om å presse maks antall mennesker inn i hver trikk.

Rullestoler og barnevogner

— At det er noen færre sitteplasser skyldes blant annet at vi får mer åpne arealer i dørområdene. Dette gjør at vi kan ha fire dedikerte rullestolplasser i hver trikk, og også bedre plass til for eksempel barnevogner. På dagens trikker er det mange i rullestol som ikke kan ta trikken, så nå gjør vi altså trikkene best mulig for flest mulig slik at alle kan ta trikken, sier Østby.

Oslos nye trikker er 34,16 meter lange, 2,65 meter brede og vil få seks dører, mot dagens fire. De får langt bedre plass innenfor dørene og ingen trapper. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien / NTB scanpix

De nye trikkene, som er del av et samarbeidsprosjekt mellom Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap, er 100% lavgulvtrikker. Det betyr at trappene fjernes, og at gulvet er omtrent på nivå med fortauet. Dermed blir det mulig/enklere med flere typer av- og påstigning, inkludert rullestol og barnevogn.

De nye trikkene har lave gulv omtrent på nivå med fortauet, og uten trapper. Dermed blir det langt enklere tilgang for rullestol og barnevogn og bedre flyt.

— Åpne arealer gir bedre flyt

At det er flere åpne arealer ikke minst ved dørene, bidrar også ifølge Østby til å gjøre trikken mer effektiv.

— Når vi åpner arealene bidrar vi til å forbedre flyten innvendig i trikken. Bedre bevegelighet vil skape raskere av- og påstigning på trikken. Sånn sett vil vi kunne bidra til mer effektive stopp på hver holdeplass, og totalt sett kunne frakte flere reisende, sier hun.

— I dag reiser 50 millioner mennesker med trikken hvert år, det vil si 50 millioner enkeltreiser. Med flere og større trikker vil vi kunne frakte 100 millioner reisende i året i stedet, legger hun til.

De nye trikkene har et større, åpent innvendig areal, noe som skal gjøre dem mer brukervennlige og tilgjengelige for all form for av- og påstigning. Foto: Sporveien

Skal bråke mindre

Dagens trikker, som er fra 1979 og 1995, knirker og hviner som kjent litt ved avgang. Dette er også noe de nye trikkene skal bidra til å dempe. — Når trikkene skal igjennom et grundig testopplegg, vil vi gjennomføre en støynivåtest. Først da kan vi si hvor mye mindre støy de nye trikkene vil gi fra seg, forteller Østby.

Hun sier at støyreduksjon sto relativt sentralt ved valg av nye trikker.

— Når vi valgte ny trikkeleverandør, valgte vi de som hadde høyest teknisk kvalitet og lavest pris. Men et av kriteriene våre gikk også på støynivået på trikkene, at dette skulle være lavere enn de nåværende trikkene, sier hun.

Illustrasjon: Sporveien
Powered by Labrador CMS