En matbud fra Wolt kjører elsparkesykkel i Oslo sentrum.
En matbud fra Wolt kjører elsparkesykkel i Oslo sentrum.

Oslo har fått flere klager på nye elsparkesykkelregler

Mange klager på de nye elsparkesykkelreglene i byen. Særlig taket på 8.000 sykler skaper misnøye.

Publisert

Flere av de 185 treffene når man søker på «elsparkesykler» i kommunens postjournal er klager på de nye elsparkesykkelreglene, skriver Avisa Oslo.

En av klagerne skriver blant annet at han tidligere brukte elsparkesykkel daglig, men nå nesten ikke finner noen.

– Der jeg bor går bussen bare hvert 30. minutt. Så alternativet blir bil. Ønsker heller å tenke på miljøet og kjøre e-scooter, skriver personen ifølge Avisa Oslo.

Ønsker bedre regulering

87 av henvendelsene er merket «100.000 daglige turer krever bedre regulering», som er en publikumskampanje startet av elsparkesykkelaktørene Voi, Ryde og Tier i forbindelse med de nye reguleringene.

I en epost til Avisa Oslo skriver bymiljøetaten at de setter pris på alle typer innspill fra publikum.

Ny forskrift til våren

– Ny ordning for å regulere utleie av elsparkesykler i Oslo ble innført for nesten fire uker siden, og vi har naturlig nok fått innspill knyttet til denne, skriver etaten.

De opplyser at bymiljøetaten snart vil gå i gang med å lage forslag til ny forskrift som vil tre i kraft fra 1. april neste år.

Powered by Labrador CMS