VOI-sjef Christina Moe Gjerde
VOI-sjef Christina Moe Gjerde

Voi: Vi forsøkte å få i stand en avtale med Oslo kommune

Elsparkesykkelutleierne i Oslo foreslo selv for Oslo kommune å innføre reguleringer i april. Avtalen ble ikke signert.

Publisert

– Forslaget ble sendt til bymiljøetaten 27. april. Forslagene er inspirert av det vi har gjort i mange andre markeder. Vi ønsket at det skulle tas noen grep siden vi forutså det som skjedde i sommer. Å gå i dialog for å selvregulere markedet i påvente av flere reguleringer, var en måte å gjøre det på, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Dagbladet.

Gjerde sier at aktørene blant annet ba kommunen om å identifisere soner der elsparkesyklenes hastighet begrenses til gangfart og soner til parkering. De foreslo også en begrensning på antall elsparkesykler i soner med høy tetthet og ville forplikte seg til å fjerne feilparkerte elsparkesykler innen 24 timer.

Vois elektriske sparkesykkel avbildet i Oslo sentrum.
Vois elektriske sparkesykkel avbildet i Oslo sentrum.

Vil gjerne ha avtale

Avtalen ble ikke signert, men aktørene ble i august enige om å innføre flere egne tiltak.

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier at byrådet ønsker seg en mer forpliktende samarbeidsavtale med aktørene.

– Voi og andre aktører har full anledning til å innføre flere av tiltakene allerede nå. Vi vil gjerne ha på plass en avtale, men som kommune er vi nødt til å forsikre oss om at tiltakene er gjennomførbare og til det beste for hele byen, sier Berg.