Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Nylig
skrev VårtOslo om en ny gigantisk kostnadssprekk. Stovner
bad blir rundt en halv milliard, rundt 50 prosent dyrere enn budsjettert.
Samtidig er datoen for ferdigstillelse usikker. For et snaut år
siden fikk vi beskjed om at prisen på Manglerud bad blir femdoblet.
Stovner-sprekken
nærmer seg nivået en tidligere Frp-byråd valgte å gå på i 2011,
da kostnadene for Holmenkollbakken økte fra 1,2 til 1,8 milliarder
kroner. Under dagens byråd får vi slike overskridelser nesten
månedlig og presentert med et skuldertrekk eller et beklagende smil.
I vinter varslet byrådet nye milliardøkninger for byens store vannprosjekt og for Fornebubanen. Begge lå allerede himmelhøyt over opprinnelige budsjetter. Sviktende styring gjør at viktige tjenester blir forsinket forsinket, mens andre tilbud må skyves på eller skaleres ned.
De nye kostnadene blir direkte og indirekte veltet over på
innbyggerne. Siste nyhet er at kommunens store satsing på
karbonfangst på Klemetsrud ser ut til å sprenge alle budsjetter.
Det kan bli riktig dyrt. Byrådet gikk god for prosjektet og siiter
her med eierstyringen av Hafslund.
Kommunerevisjonen har i flere rapporter kritisert kommunens planlegging, styring og oppfølging av store investeringsprosjekter. Ansvaret går helt til topps, forteller revisjonen. En miljøbyråd har også måttet gå.
Stovnersprekken skyldes flere ting, men planene for badet har blitt større etter bystyrets vedtak, forteller byråd Rina Mariann Hansen. Så forsøker ikke byrådet engang å styre etter bystyrets vedtak?
Vi må kunne forvente at byråden styrer etter rammer bystyret har vedtatt, og ikke kommer til bystyret i ettertid med forslag om tilgivelse for utvidelser som allerede er i gang. De mange kostnadsoverskridelsene viser at noe er fundamentalt galt med byrådets evne til å følge opp ansvaret som kommunens øverste ledelse.
De mange og vedvarende skrapene fra Kommunerevisjonen og Kontrollutvalget er alvorlige. I Kommunerevisjonens rapporter heter det blant annet:
Kontrollutvalgets sak 4/2020. Oppfølging etter rapport om oppnåelse av resultatmål i investeringsprosjekter:
Kontrollutvalgets sak 31/2021. Kostnadskontroll i tidligfase i investeringsprosjekter:
Kontrollutvalgets sak 73/2022. Planlegging av anskaffelser:
Kontrollutvalgets sak 53/2022. Kostnadsoverskridelser i store og unike investeringsprosjekter:
Høyre har i forbindelse med disse sakene bedt om snarlig gjennomgang av kommunens investeringsregime. Finansbyråden lovte å gi oss dette i løpet av 2022, men en sak har pr dags dato ikke blitt lagt frem.
I prosjektet ny vannforsyning hevder byrådet nå å ha kontroll. Samtidig informerer byrådet om en uvanlig høy prisstigning som kommer på toppen av andre budsjettsprekker.
I et notat om ny vannforsyning i Oslo skriver MDG-byråd Sirin Hellvin Stav at prisveksten for prosjektet var på 10-15 prosent i perioden 2021 og 2022. Samlet lønns- og prisstigning i prosjektperioden er beregnet til ca 5,8-6,0 milliarder kr. Dette er en økning på hele 3,5-3,7 mrd. kr sammenlignet med tidligere avsetning til prisstigning i prosjektet.
En sterk generell prisstigning i markedet er utenfor prosjektets kontroll, og årsaken til at bystyret før jul løftet ansvaret for slik prisstigning ut av kommunens store prosjekter. Men all kostnadsvekst i prosjektene er neppe utenfor kommunens kontroll.
En stor aktør i et begrenset marked - som Oslo kommune i det store nye vannprosjektet - påvirker prisene i prosjektet både i kraft av sin størrelse (prosjektet legger beslag på en betydelig andel spesialutstyr og kompetente ressurser) og i kraft av sin evne til å forhandle gode kontrakter.
Bystyrets beslutning må ikke bli en ny sovepute for byrådet. Langsiktig planlegging av kontrakter, dyktigere forhandlere og strammere kontroll med kostnader kan også begrense prisstigningen i store prosjekter.