DEBATT
Stovner bad er en av mange av kommunens prosjekter som er blitt dyrere enn planlagt.
Illustrasjon: Dyrø og Moen Arkitekter / Oslobygg og Oslo Høyre.
— Gigantiske kostnadssprekker og forsinkelser er snart normalen i Oslo
— De mange kostnadsoverskridelsene viser at noe er fundamentalt galt med byrådets evne til å følge opp ansvaret som kommunens øverste ledelse, mener Per-Trygve Hoff i Høyre.
Nylig
skrev VårtOslo om en ny gigantisk kostnadssprekk. Stovner
bad blir rundt en halv milliard, rundt 50 prosent dyrere enn budsjettert.
Samtidig er datoen for ferdigstillelse usikker. For et snaut år
siden fikk vi beskjed om at prisen på Manglerud bad blir femdoblet.
Stovner-sprekken
nærmer seg nivået en tidligere Frp-byråd valgte å gå på i 2011,
da kostnadene for Holmenkollbakken økte fra 1,2 til 1,8 milliarder
kroner. Under dagens byråd får vi slike overskridelser nesten
månedlig og presentert med et skuldertrekk eller et beklagende smil.
Sviktende styring
I vinter varslet
byrådet nye milliardøkninger for byens store vannprosjekt og for
Fornebubanen. Begge lå allerede himmelhøyt over opprinnelige
budsjetter. Sviktende styring gjør at viktige tjenester blir
forsinket forsinket, mens andre tilbud må skyves på eller skaleres
ned.
De nye kostnadene blir direkte og indirekte veltet over på
innbyggerne. Siste nyhet er at kommunens store satsing på
karbonfangst på Klemetsrud ser ut til å sprenge alle budsjetter.
Det kan bli riktig dyrt. Byrådet gikk god for prosjektet og siiter
her med eierstyringen av Hafslund.
Noe er fundamentalt galt
Kommunerevisjonen
har i flere rapporter kritisert kommunens planlegging, styring og
oppfølging av store investeringsprosjekter. Ansvaret går helt til
topps, forteller revisjonen. En miljøbyråd har også måttet gå.
Stovnersprekken
skyldes flere ting, men planene for badet har blitt større etter
bystyrets vedtak, forteller byråd Rina Mariann Hansen. Så forsøker
ikke byrådet engang å styre etter bystyrets vedtak?
Vi må kunne
forvente at byråden styrer etter rammer bystyret har vedtatt, og
ikke kommer til bystyret i ettertid med forslag om tilgivelse for
utvidelser som allerede er i gang. De mange kostnadsoverskridelsene
viser at noe er fundamentalt galt med byrådets evne til å følge
opp ansvaret som kommunens øverste ledelse.
De mange og
vedvarende skrapene fra Kommunerevisjonen og Kontrollutvalget er
alvorlige. I Kommunerevisjonens rapporter heter det blant annet:
Manglende kostnadskontroll
Kontrollutvalgets sak 4/2020. Oppfølging etter rapport om
oppnåelse av resultatmål i investeringsprosjekter:
-
Det syntes som om styringsrammen blir satt for høyt i flertallet av
prosjektene
- Manglende prioriteringer mellom resultatmål
Kontrollutvalgets sak 31/2021. Kostnadskontroll i tidligfase i
investeringsprosjekter:
-
Svakheter i prosesser bl.a. ved skriftliggjøring av vurderinger,
gjennomføring av risikoanalyser og vurderinger av behov, markedet og
ivaretakelse av kommunens mål
- Eksempler på manglende tilrettelegging for konkurranse
Store kostnadsoverskridelser
Kontrollutvalgets sak 53/2022. Kostnadsoverskridelser i store og
unike investeringsprosjekter:
- Vurdering av Ny vannforsyning, Nye Jordal Amfi, Nye Deichmanske
hovedbibliotek og Nytt Tøyenbad
- Tidligere erfaringer ble ikke tilstrekkelig systematisk brukt til
læring
- Det ble i liten grad drøftet om virksomheten kunne gjort noe for å
unngå eller redusere konsekvensen av uønskede hendelser
- Samme person hadde rolle som overordnet bestiller og overordnet
utfører i vannforsyningssaken
- Det synes å ha vært for få personer med fagkompetanse fra store og
komplekse anleggs- og sikkerhetsprosjekter i styringsgruppa i
vannprosjektet
- Kommunerevisjonen stilte spørsmål ved om den opprinnelige
markedsrisikoen var vurdert i tilstrekkelig grad etter at tilbudene
på den opprinnelig entreprisen var mottatt i vannprosjektet
Ber om gjennomgang
Høyre har i
forbindelse med disse sakene bedt om snarlig gjennomgang av kommunens
investeringsregime. Finansbyråden lovte å gi oss dette i løpet av
2022, men en sak har pr dags dato ikke blitt lagt frem.
I prosjektet ny
vannforsyning hevder byrådet nå å ha kontroll. Samtidig informerer
byrådet om en uvanlig høy prisstigning som kommer på toppen av
andre budsjettsprekker.
I et notat om ny vannforsyning i Oslo skriver
MDG-byråd Sirin Hellvin Stav at prisveksten for prosjektet var på 10-15 prosent i
perioden 2021 og 2022. Samlet lønns- og prisstigning i
prosjektperioden er beregnet til ca 5,8-6,0 milliarder kr. Dette er en
økning på hele 3,5-3,7 mrd. kr sammenlignet med tidligere avsetning
til prisstigning i prosjektet.
Kommunen påvirker prisene
En sterk generell
prisstigning i markedet er utenfor prosjektets kontroll, og årsaken
til at bystyret før jul løftet ansvaret for slik prisstigning ut av
kommunens store prosjekter. Men all kostnadsvekst i
prosjektene er neppe utenfor kommunens kontroll.
En stor aktør i
et begrenset marked - som Oslo kommune i det store nye vannprosjektet
- påvirker prisene i prosjektet både i kraft av sin størrelse
(prosjektet legger beslag på en betydelig andel spesialutstyr og
kompetente ressurser) og i kraft av sin evne til å forhandle gode
kontrakter.
Bystyrets beslutning må ikke bli en ny sovepute for
byrådet. Langsiktig planlegging av kontrakter, dyktigere forhandlere
og strammere kontroll med kostnader kan også begrense prisstigningen
i store prosjekter.