Slik så det ut ved bussholdeplass i Schweigaardsgate før antallet elsparkesykler ble regulert av Oslo kommune.

Fem av 12 utleiere i Oslo har for mange elsparkesykler, mener bymiljøetaten

Etter at Oslo kommune i september satte et tak på antall elsparkesykler i byen, har fem av 12 utleiere for mange sykler ute. Men aktørene er uenig.

Publisert

Hver av de 12 utleieselskapene har lov til å ha maks 667 elsparkesykler ute i hovedstadens gater, skriver Aftenposten.

Men etter at bymiljøetaten begynte å overvåke de 12 aktørene i markedet, viser det seg at flere av dem oversteg grensen.

Uenige om tall og tellemåte

Nå har både Ryde, Sharebike, Bydue, Tier og Voi fått brev fra kommunen med frist til søndag 31. oktober med å forklare seg.

Aktørene selv hevder at kommunens systemer teller feil. Bymiljøetaten mener på sin side at om antallet ikke stemmer, er dette aktørenes egen feil ettersom etaten benytter aktørenes egne trafikkdata.

I ytterste konsekvens kan de fem selskapene bli nektet å fortsette utleie av elsparkesykler.

Den nye, lokale forskriften for kommersielle elsparkesykler i Oslo trådte i kraft 12. september. Den sier at det maksimalt skal være 8.000 elsparkesykler i omløp. Med 12 aktører betyr det maksimalt 667 på hver.

Byen er delt inn i fire soner, der det er et tak på antall sykler i hver sone.

Powered by Labrador CMS