Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Avisa VG laget i 2018 en omfattende og grundig reportasje om en kriminell gjeng «som ingen klarte å stoppe». Reportasjen forteller at daværende politimester i Oslo, Hans Sverre Sjøvold, i 2016 mottok et brev fra Torstein Holand.
Holand var leder for Spesielle operasjoner i Oslopolitiet og VG skriver; «I brevet advarte Holand på det sterkeste om at gjengsituasjonen i Oslo kunne eskalere til en kamp om territorier». Han minnet om situasjonen i Sverige og Danmark.
Seks år har gått siden Holand advarte. NRK publiserte denne uka en artikkel som viser hvordan territorielle konflikter har vokst fram i Oslo. Ulike gjenger kontrollerer nå territorielle områder definert av postnummer.
Besøkende til området må betale for å komme inn eller risikere represalier. Territorier har blitt viktig, fordi kontroll av området gir «rett» til salg av narkotika der, noe som ble bekreftet av politiet i Lørdagsrevyen 17. september.
Postnummerkonfliktene er lokalisert i østlige bydeler hvor politisk valgte bydelsutvalg har begrensede muligheter til å håndtere denne type sammensatte utfordringer.
Bydelenes ansvar er i hovedsak omsorgsoppgaver og forebygging fram til myndighetsalder, og utvalgene må forholde seg til begrenset vedtaksmyndighet og stram økonomi.
Kommunale midler løser imidlertid ikke alt. Derfor har bydelsutvalget i Søndre Nordstrand enstemmig støttet etablering av en lokal politipost. Tilstedeværende politi er sterkt ønsket.
Bydelen hadde tidligere en slik politipost. Posten åpnet i 1985 og var da bemannet med seks personer fra kl. 0800 til 2300, mandag til lørdag. Politiposten ble midlertidig stengt i 2015 og endelig lagt ned fra nyttår 2017. 33 års tilstedeværelse i bydelen var over.
Kriminalitetsutfordringene i Oslo berører ikke alle. Mediebildet er preget av renter, Ukraina og strømpriser.
Hyppige rapporter om kriminelle hendelser finner derfor veien inn i vår felles blindsone, selv om vi kan skimte noen fellestrekk for hendelsene; Skudd faller i normalt ikke i Oslos vestlige bydeler.
Unge menn er involvert, gjerne med innvandrerbakgrunn. Myndighetspersoner beroliger med offentlig statistikk, og det kan derfor være vanskelig å vurdere hvor alvorlig situasjonen faktisk er.
Men hvem bryr seg om offentlig statistikk hvis det er ditt barn som kommer hjem med blod på klærne?
I Norge leveres offentlige tjenester fordi et politisk organ har vedtatt å bevilge penger. Offentlige budsjetter deler gjerne befolkningen inn i kategorier som utløser offentlige midler.
Områder i Oslo øst er sammensatt av en befolkningsmasse som i større grad enn gjennomsnittet trenger offentlig assistanse. I slike områder vil det offentlige hjelpeapparatet - eller samfunnet rundt - gradvis knele dersom det ikke tilstås tilstrekkelig ressurser.
Det er en tid for å så og en tid for å høste. I Oslo høster vi nå de samfunnsmessige konsekvensene av manglende bevilgninger og årtiers forsømmelse.
Kommune og stat, bydel og politi må jobbe sammen for å finne løsninger på utfordringer som har utviklet seg gjennom mange år. Tiden for enkle løsninger bør være over og ett sted må vi begynne.
Derfor peker politikere i min bydel på behovet for gjenetablering av en lokal politipost. En lokal politipost løser ikke alt.
Den lokale politiposten klarte ikke å forhindre framveksten av et tungt kriminelt miljø, men politiets samfunnsoppdrag kan vanskelig løses på distanse uten tillit.
Sverige avholdt parlamentsvalg i høst. Kriminalitetsbekjempelse var viktigste sak for et flertall av velgerne. I Norge er vi ennå ikke kommet dit, men politimannen Thorstein Holand viste i 2016 til at kriminelle utviklingstrekk følger et mønster.
Holands analyse har i ettertid vist seg svært treffende. Å bekjempe kriminelle nettverk i Oslos østlige bydeler er derfor langt mer enn lokalpolitikk. Det er i høyeste grad også en oppgave for oss alle, også for relativt fraværende nasjonale myndigheter.