På bildet kan man se at det har vært strødd ved Beierbrua over Akerselva. Men så har det likevel blitt glatt igjen på grunn av skiftende mildvær og kuldegrader.Foto: Tarjei Kidd Olsen
- Krevende å få strødd i alle Oslos gater og gangveier til enhver tid, sier miljøbyråden om holkeføret
— Med veinett på over 1.200 km og skiftende vær rundt null grader, hvor ny is legger seg oppå grusen, er det krevende å få strødd i alle Oslos gater og gangveier til enhver tid, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).
Over hele byen har det siste uken vært, klink is, livsfarlig glatt og holkeføre. Folk har reagert på at det har tatt lang tid å strø på kommunale fortau og gangveier.
En av mange som har reagert er Venstres bystyrerepresentant Marit Vea, som har stilt skriftlige spørsmål til byrådet. Der ber hun om en forklaring på hvorfor det er så dårlig strødd.
— Oslo skal være fotgjengernes by, men om vinteren mener jeg vi er svært langt unna det målet, sier Venstre-politikeren.
Annonse
— Det er ikke noe nytt at fortau og gangveier blir såpeglatte om vinteren, likevel står vi gang på gang i en situasjon der det å ferdes ute som fotgjenger rett og slett er farlig, sa Vea til VårtOslo tidligere i uken.
Nå svarer miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG), som påpeker at det er en krevende oppgave for kommunen å få strødd 1.200 kilometer veinett.
— Målet vårt er at det skal være trygt for alle å bevege seg rundt i byen. Derfor har vi betydelig økt innsatsen med brøyting og strøing de siste årene. Jeg vet at etaten og entreprenørene gjør så godt de kan, skriver Stav i en epost til VårtOslo.
Byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel påpeker at det ifølge politivedtektene for Oslo er hver enkelt gårdeier innenfor Ring 1 som har ansvaret for vinterdrift av fortauene utenfor sin bygård.
Bymiljøetaten har ansvar for vinterdrift av Oslo kommunens offentlige veier, gater, parkeringsplasser, fortau, gang- og sykkelveier. Private eller offentlige foretak og bygninger er selv ansvarlig for drift av sine arealer. Statens vegvesen har ansvar for statlige riksveier og gangveier.
— Når forholdene er så krevende som de er nå, setter etaten inn all kapasitet og strør rekordmengder med grus. På de verste dagene er det omtrent 100 personer eller maskiner ute i gatene for å strø, skriver Sirin Hellvin Stav.
— I tillegg har bymiljøetaten egne ansatte som patruljerer for å forsikre om at gatene er trygge og som bestiller strøing og brøyting ved behov, sier miljøbyråden.