Bildet er fra vellykket testkjøring av den oppgraderte trikketraseen fra Storo til Kjelsås sist onsdag.

Trikken tilbake igjen mellom Storo og Kjelsås: - Trikken betyr mye for folk i byen

Halvannet år er gått siden første spadetak ble tatt for oppgraderingen av to strekninger i Grefsenveien ovenfor Storokrysset. Det gjenstår fortsatt noe arbeid før alt er endelig ferdig, men søndag er trikken tilbake igjen.

Publisert

— Dette er en stor milepæl i Trikkeprogrammet og vi gleder oss til å kjøre trikk til Grefsen og Kjelsås igjen, sier Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø i en pressemelding.

Sporveien leder gjennomføringen av Trikkeprogrammet i Oslo, og er blant annet byggherre for arbeidene i Grefsenveien på strekningene Platåveien–Kjelsåsalléen holdeplass og Storo–Disen.

Slutt på buss for trikk

Førstnevnte strekning har fått en omfattende oppgradering med blant annet nye trikkeskinner, nystøpt fundamentplate under trikkeskinnene, nye føringsveier, moderne koblingskummer i betong, samt oppgraderte holdeplasser.

Det samme er gjort på strekningen mellom Storo og Disen, i tillegg til at det er utført omfattende og krevende vann- og avløpsarbeider med utskifting av en nesten 100 år gammel vannledning og etablering av et overvannsanlegg på Gransjordet, skriver Sporveien i pressemeldingen.

— Nå er trikken tilbake på Grefsen og Kjelsås, etter halvannet år med avvikstrafikk med buss for trikk, sier konsernsjef Cato Hellesjø.

— Trikken betyr mye for folk

— Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i Norge ved innkjøp av nye, moderne trikker og oppgradering av trikkebaser og infrastruktur. Vi vet at trikken betyr mye for innbyggerne i Oslo, og det er derfor en stor glede å ønske den tilbake til Grefsen og Kjelsås, sier konsernsjefen i Sporveien.

— Vi håper alle vil sette pris på oppgraderingene, som er viktige å få på plass for å sikre et godt og robust trikketilbud i hovedstaden, sier Cato Hellesjø.

Powered by Labrador CMS