Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I bystyrets spørretime i går måtte byråd for miljø- og
samferdsel, Sirin Hellvin Stav, svare for seg om kaoset som har oppstått etter
at T-banen stengte ved Helsfyr. Her listet byråden opp en rekke tiltak for
bedring, blant annet at elsparkesykkelselskapene er oppfordret til å ha ekstra
elsparkesykler i det berørte området.
Ifølge Voi-sjefen er dette et tiltak som ser fint ut på papiret, men som ikke fungerer i praksis med dagens regulering.
– Om byråden vil ha ekstra elsparkesykler i gatene for å løse utfordringene på Helsfyr, så skal hun få det. Men da må hun legge fra seg det statiske makstaket på 8000, åpne opp for at tilbudet følger den faktiske etterspørselen, og øke kapasiteten med 4000 elsparkesykler, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde.
Situasjonen som nå utspiller seg på Helsfyr og videre østover er et godt eksempel på hvorfor et dynamisk tak på antallet elsparkesykler er hensiktsmessig.
– Med dagens grense kan vi ikke sette inn ekstra elsparkesykler, vi kan kun flytte de vi har fra et sted til et annet. Øker vi kapasiteten ved Helsfyr, så reduserer vi tilbud og tilgjengelighet andre steder i byen, konstaterer Moe Gjerde.
– Slik situasjonen er nå frykter jeg at den alternative transportmetoden folk vil velge gjennom sommeren og utover høsten blir bilen. For de tusenvis av reisende som har fått reisehverdagen snudd på hodet, vil det bety mye om byråden åpner opp for å la oss bidra mer, mener Moe Gjerde.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.