Christina Moe Gjerde på en Voi elsparkesykkel.
Voi-sjef Christina Moe Gjerde vil gjerne gjøre transporten forbi Helsfyr enklere, men da må dagens maks-tall på elsparkesykler vekk, sier hun.

Friskt utspill fra Voi: – 4000 ekstra elsparkesykler kan løse utfordringene på Helsfyr

Voi-sjefen etter byrådens redegjørelse i bystyret: – Om byråden vil ha ekstra elsparkesykler i gatene for å løse utfordringene på Helsfyr, så skal hun få det. Men da må hun legge fra seg det statiske makstaket på 8000.

Publisert

I bystyrets spørretime i går måtte byråd for miljø- og samferdsel, Sirin Hellvin Stav, svare for seg om kaoset som har oppstått etter at T-banen stengte ved Helsfyr. Her listet byråden opp en rekke tiltak for bedring, blant annet at elsparkesykkelselskapene er oppfordret til å ha ekstra elsparkesykler i det berørte området.

Ifølge Voi-sjefen er dette et tiltak som ser fint ut på papiret, men som ikke fungerer i praksis med dagens regulering.

– Om byråden vil ha ekstra elsparkesykler i gatene for å løse utfordringene på Helsfyr, så skal hun få det. Men da må hun legge fra seg det statiske makstaket på 8000, åpne opp for at tilbudet følger den faktiske etterspørselen, og øke kapasiteten med 4000 elsparkesykler, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde.

Voi er i dag en av tre elsparkesykkelfirmaer i Oslo. De har en tredel av markedet.

– Uhensiktsmessig grense

Situasjonen som nå utspiller seg på Helsfyr og videre østover er et godt eksempel på hvorfor et dynamisk tak på antallet elsparkesykler er hensiktsmessig.

– Med dagens grense kan vi ikke sette inn ekstra elsparkesykler, vi kan kun flytte de vi har fra et sted til et annet. Øker vi kapasiteten ved Helsfyr, så reduserer vi tilbud og tilgjengelighet andre steder i byen, konstaterer Moe Gjerde.

– Slik situasjonen er nå frykter jeg at den alternative transportmetoden folk vil velge gjennom sommeren og utover høsten blir bilen. For de tusenvis av reisende som har fått reisehverdagen snudd på hodet, vil det bety mye om byråden åpner opp for å la oss bidra mer, mener Moe Gjerde.

Powered by Labrador CMS